Van alles

21 november 2019 - Sydney, Australië

Hi!

Dus de locals van Australië vinden dat mijn Engels erg goed is (zeg dat even tegen mijn oud Engelse docent please :).                                                                        Ook vinden de Australiërs europeanen erg lang, zo val ik dus wel op haha. Als je het over Nederland hebt dan denken vele meteen aan Amsterdam en het typische toeristen plaatje met de wallen en de weed cafes.

Advocado is echt een ding hier, iedereen heeft wel advocado's in huis dat is haast een must. Ze eten het bij het avondeten, op brood geroosterd of gewoon los.   Ook wordt er echt veel, veeeel fruit gegeten. Vanuit huis kreeg ik mee dat je minimaal twee stuks fruit op een dag eet en daar komen ze hier echt wel aan. Je ziet in de supermarkt boodschappen karren vol met fruit en ook wij hebben lots of fruit in huis. Zakjes met groente heb ik nog niet gezien (zullen er vast wel zijn in mindere mate) ze eten voornamelijk wortel en maïs als gekookte groente bij het dinner.

De kinderen eten rond half 6, appart aan een kleine tafel (buiten of binnen met slecht weer). Ik eet als de kinderen op bed zijn samen met mijn host ouders rond 7 uur a 8 uur. Na het avond eten is het al bijna bed tijd, omdat de dag eerder begint (kids zijn rond half 6 wakker) eindigt deze ook eerder het is vrij normaal om, om 9 uur naar bed te gaan.

De wasmachine draait hier elke dag, elke dag! Vaak wel twee of drie keer. Het is ook veel was met vier kinderen, die ook nog eens houden van het wisselen van kleding halverwege de dag (dubbel de was dus). Ook douchen de kinderen elke dag voor of na het eten dus er gaan veeel handdoeken door heen.                    Net als de wasmachine draait ook de vaatwasser elke dag. Het is even wennen van circa 2 keer per week een was en een vaatwasser naar elke dag een was en een vaatwasser in en uitruimen. De was hangt hier lekker in de tuin te drogen, de droger wordt haast nooit gebruikt.

Wat je hier veel ziet zijn kleine salamanders, soms schrik ik ervan als die voor je voet weg schiet maar ze zijn verder leuk om te zien, niet gevaarlijk of iets :). Soms zie ik een kakkerlak (meestal in de badkamer, 1 keer in de keuken gezien), die zijn minder leuk om te zien maar ze doen gelukkig ook niks, rennen alleen snel weg. Tom haalt ze weg als ik het vraag :).

Ik heb echt geluk gehad met de wijk waarin ik woon, er is veel te doen hier en er zijn veel winkels. Dwars door de wijk loopt de straat Darling Street en dit is de hoofdstraat met bijna alle winkels, cafes, supermarkten en discotheeks. Alles is goed te lopen en ik loop dan ook veel, met de kinderen naar het park, de pick-ups van pre-school en school en op ontdekkingstocht door de buurt. Balmain heeft veel verschillende parken met playgrounds. Eén van de parken is aan het einde van onze straat (200 m) met playground en een groot stuk grasveld. Haast alle playgrounds zijn omringd door hekken en je kunt er alleen in als je lang genoeg bent om de hendel van het hek te openen. Het is dus erg kindvriendelijk wat ook weer fijn is.                                                                                                     Ik hoef eigelijk Sydney niet in om uit te gaan of dingen te doen want dat kan hier dus ook. Ik ben afgelopen zaterdagavond in mijn eentje naar de bar geweest aan het einde van de straat en even later zat ik daar met een grote groep vrienden biertjes te drinken. Het was wel wat spannend om in mijn eentje ergens heen te gaan, niet wetende of mensen mij zouden aanspreken en of de avond lang of kort zou gaan duren. De groep was erg aardig (zoals iedereen hier zover) en ik voelde mij erg welkom. Sommige gaven mij tips over waar ik nog heen kon gaan en andere vertelde over hun leven en waren benieuwd naar mijn aanwezigheid hier.

De avond daarvoor, de vrijdag heb ik een andere Nederlandse au pair ontmoet. Op advies van mijn hostmom zijn wij gaan eten bij Pancakes on the Rocks in Sydney. -The Rocks is een gebied in Sydney met meerdere eetgelegenheden, uitgaansplekken en waar de opera house ook gevestigd is. - We hadden elkaar gevonden in een au pair facebookgroep en kende elkaar nog niet. We hadden des al niet te min een gezellige avond. Pancakes on the Rocks serveert heel de dag breakfast dus dat wilde ik wel proberen. Ik had een typisch American breakfast met ei, bacon, american pancakes, geroosterde banaan en een bolletje ijs. Na het dinner zijn we de stad gaan verkennen, we gingen allereerst een soort bar in waarbij mensen best deftig gekleed waren. We bestelde bier, bier bestellen hier is nogal een dingetje ze hebben meer dan 6 verschillende bieren aan de tap dus je moet wel iets specifieker zijn hier. We vroegen naar wat zij ons aanraden en dat smaakte goed gelukkig. Iets later zijn we verder gaan zoeken naar een plek waar je ook kon dansen maar dat was nog best een klus, syndey heeft geen kroegstraten alles zit verspreid van elkaar. Anouk had als tip van iemand meegekregen waar je wel leuk kon stappen en dus zijn we daar heen gegaan met de bus (de stad is nogal groot). We belande bij een gaybar (bleek later). Iedereen was lekker zich zelf en het was wel grappig om dit een keer mee te maken. We aten een late night snack bij een fastfood keten (ben de naam vergeten) en besloten toen om op huis aan te gaan. Het openbaar vervoer in Australië is echt ingewikkeld (vind ik). De bussen geven niet aan waar je bent of wat de volgende stop is, je moet het allemaal maar weten.  Ik besloot om een groot deel te gaan lopen en hoopte dat ik dan een bushalte tegen zou komen die mijn richting op zou gaan, dit lukte uiteindelijk niet en nam ik toch maar een taxi terug naar huis. Ik ben gewend om alles met de fiets te doen en nu dan lopend dus ik probeer zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn.

Ik ben nu twee keer wezen zwemmen bij een zwembad in een wijk naast ons (drummoyne). Dit is een buitenbad van 50 meter met half zout en half chloor water (schijnt heel normaal te zijn hier). Ik zag wat foto's van waterpolo en heb toen aan een medewerker van het zwembad gevraagd of ik in contact kon komen met iemand die over het waterpolo ging. Van het een kwam het ander en gisteren heb ik mijn eerste waterpolo training gehad (na 3 jaar weer). Ik mocht mee trainen met andere meiden met ongeveer dezelfde leeftijd als mij, dus dat was erg leuk. Het voelde goed om weer te trainen en te socializen met leeftijdsgenoten want die zie ik overdag weinig. De training begon om 6.15 pm en duurde ongeveer 45 min. Er was geen trainer (ik weet niet of dat normaal was maar in ieder geval dit keer niet) dus bedachte de meiden om de beurt een oefening. Ik wisselde nummers uit met iemand en ik mag volgende week weer mee trainen :). Ik woon gelukkig dichtbij en kon naar huis fietsen, een andere meid moest nog een uur met de auto naar huis rijden! Thuis had de familie wat eten bewaard voor mij en kon ik dat nog opwarmen. De moeder is heel blij voor mij dat ik meer dingen vind hier om te doen en dat ik zo ook andere mensen ontmoet. De vader heeft zelf ook waterpolo gespeeld en zit er over te denken om misschien ook weer te gaan beginnen (zou super leuk zijn).

Vanochtend had ik een free trial bij de sportschool (toevallig dezelfde als waar LJ ook sport). De sportschool werkt met hartslag meters die van alles bijhouden (interesant om te zien en om goals te zetten voor een volgende keer). Het was een groep van ongeveer 22 mensen met 1 trainer en een hulptrainer. We rouleerde steeds met de loopband, de roeimachine en buikspieroefeningen. Dit keer deden we elk onderdeel slechts 1 minuut maar dan wel op volle snelheid. Na de les was ik helemaal gesloopt en ik voel dat ik morgen echt spierpijn ga krijgen... Ik heb gisterenochtend tussen het oppassen door ook hardgelopen in de buurt. Dus ik ben goed bezig deze week al zeg ik het zelf. Morgen heb ik een au pair meeting met de Australische organisatie waarbij ik aangesloten zit. Ik hoop hier meer mensen te ontmoeten en de stad beter te leren kennen, het is in Sydney. Ik heb morgen dus vrij gekregen en in ruil daarvoor ga ik zondagochtend mee naar Nippers de beachtraining van de oudste meiden. Tijdens de training zal ik dan met de jongens gaan spelen en kijken naar de andere dan heb ik even vrije tijd en wil ik gaan zwemmen in het zwembad bij het strand (als het niet al te koud is anders een wandeling) en dan moet ik op de vier kids letten als de ouders een life guard training hebben.

Update bosbranden:                                                                                                                                                                                                                                                        Ik merk de laatste tijd wel wat meer van de bosbranden, op warme dagen (boven de 25 graden) dan zie en ruik je wat rook afkomstig van Sydney. Het is dan verstandig om de ramen en deuren zoveel mogelijk dicht te houden kreeg ik als advies. Het ruikt een beetje naar aangebrande bbq vind ik, het is ook mistiger buiten.

Kosten:                                                                                                                                                                                                                                                                            Om een idee te geven van wat dingen hier gemiddeld een beetje kosten heb ik hier een lijstje gemaakt.                                                                                                      -Een bolletje ijs van de ijsman $5                 - een kilobak ijs van de supermarkt $10                 -een biertje in een cafe $8                               - milkshakes  $8           haribo goudberen $3          -doritos chips $3              - pindakaas 500 g $5           -bananen 6 stuks $4,50                - olijfolie 750 ml $9            -milk 3L $3,60

1 australische dollar is €0,60.

In het begin ging ik alles omrekenen naar euro's maar ik probeer nu zoveel mogelijk in het hier te leven, te leven met het salaris wat ik heb en iets te sparen voor tripjes als dat lukt. Ik heb sinds deze week ook een australisch bankaccount dus geen extra kosten gelukkig. Voorheen betaalde ik alles met cash wat ik had gekregen met extra  babysitten en ik had 1x met mijn creditcard geld opgenomen.

Zo dat was een beetje van alles en nog wat. Tot de volgende blog!

1. Jan:
    21 november 2019
    Leuk weer om alles te lezen waar je mee bezig bent. Geniet.
  2. Marjon Hopman:
    21 november 2019
    Je bent lekker sportief bezig Laura en dat is meteen een goede manier om meer mensen te ontmoeten. Ook in Sydney is er nog veel te ontdekken voor je. Steeds een stapje verder en het gaat steeds meer wennen denk ik. Veel plezier met je sportactiviteiten, je uitstapjes en je werk! Kijk al weer uit naar je volgende verhaal haha. Groetjes vanuit een koud Nederland.
  3. Menno:
    21 november 2019
    Je begint al aardig thuis te raken daar in Sydney. Leuk dat je al die dingen buiten het werk om doet en er lekker op uit gaat. Gelukkig geen last van de bosbranden al is het alleen maar de geur en de rook in de lucht. De prijzen zijn wel wat duurder dan hier. Ze verdienen daar ook wel meer dan hier. Of betalen minder belasting dat kan ook. Ben benieuwd hoe de dag gaat verlopen met de Au-piar meeting, of er nog meer Nederlandse au-pairs zijn. Suc6 met de waterpolo trainingen en tot volgende blog.
  4. Wijnie:
    22 november 2019
    hoi Laura wat heerlijk weer zo een goed verhaal geniet ervan !!!