Byron bay 🌊🏄🏼‍♀️ en regen ☔️

22 januari 2020 - Byron Bay, Australië

Op woensdagochtend vertrok ik alweer uit Brisbane. Ik had hier graag nog wel een nachtje willen blijven om meer van de stad te zien, maar dat kon helaas niet. Om kwart voor 8 ging mijn wekker, ik maakte mij klaar; kleedde mij om, deed voor het eerst weer make up op en pakte mijn toilettas weer in. Toen ging ik ontbijten, ontbijt was inclusief (dat scheelde weer). Het ontbijt bestond (zoals gewoonlijk) uit melk, cereal, brood, pindakaas, jam en vegemite. Ik checkte uit en vervolgde mijn weg terug naar de bus. De busrit naar Byron bay duurde slechts 2,5 uur. We reden door de tijdzone heen en gingen weer een uur voorruit (zelfde tijd als sydney). Ik kwam rond half 1 in Het centrum van Byron aan. Het hostel was ongeveer 3 kilometer verderop en zou 30 minuten lopen zijn.. Ik zag hier best tegenop en bleef een tijdje bij de bushalte staan om mijn opties op een rijtje te zetten; een uber bestellen, te lopen of met een shuttlebusje van een ander hostel mee gaan en vanaf daar te lopen. Ik liep naar een shuttlebusje toe en zag toen tot mijn verassing dat wake up! (het hostel waar ik zou verblijven) ook een shuttlebusje had. Ik stapte in en werd zo’n 12 minuten later met een paar andere naar het hostel gereden. Ik kon meteen inchecken en mijn spullen in de kamer kwijt. Ik heb even op de kamer gezeten omdat ik best wat buikpijn had en ben toen rustig mijn spullen weer gaan uitpakken. Ik besloot om naar het strand te gaan zodat ik ook lekker kon zonnen/slapen op het zand. Het strand was echt tegenover het hostel gelegen. Het hostel biedt zelfs surfplanken en fietsen gratis aan. Ik ben wat wezen zwemmen, een stukje wezen wandelen en wezen zonnen/slapen. Toen heb ik de shuttlebus (die elk half uur van en naar het centrum gaat) naar het centrum genomen waar ik bij de Aldi boodschappen heb gedaan voor het avondeten en (2x) het ontbijt. In de avond at ik een opwarm maaltijd; cordon blue met doppertjes, worteltjes en aardappelschijfjes. Ik had graag zelf willen koken maar voor $4 kan ik geen uitgebreide maaltijd als dit maken dus dan is de keuze snel gemaakt. Ik ontmoette bij de picknicktafels buiten een Duits (ze zijn overal!) meisje, Marie. Marie en ik bleven hier zitten tot dat om 7 uur de gratis wijn en kaas activiteit begon. Het hostel deelde gratis kaasplankjes uit (blokjes gewone kaas, brie en crackers) en goon. We vervolgde de avond met 5 Engelsen waarbij we het spel bullshit speelde. Ik ontmoetten een Nederlander (Anja), uit Purmerend (!), waarmee ik de rest van de avond heb lopen kletsen. Bijna iedereen ging met de laatste shuttlebus om 9.40 pm naar het centrum om uit te gaan, ik en Anja keken op een afstandje toe hoe alle mensen gingen proppen om in het busje te kunnen (was grappig om te zien). Daar ontmoette we een koppel, een Engelse en een Amerikaan, waarmee we dik een uur hebben gekletst. Zij waren voor de tweede keer in Australië nadat zij elkaar hadden opgezocht in Engeland en Amerika en een relatie hadden gekregen. Het waren super aardige mensen en zij vertelde mij dat ze zo goedkoop mogelijk reizen. Ze werkte allebei tijdelijk in Byron bay en hadden een camper gekocht waar ze in sliepen, ze douchte op het werk en maakte wel gebruik van de faciliteiten van hostels (dat kan makkelijk niemand die het merkt). Dat bracht mij weer op het idee om dat ook te gaan doen, als ik terug in sydney ben kan ik in het weekend naar feestjes van hostels in de buurt gaan, je ontmoet daar super snel mensen en niemand die dat opvalt/erg vind. Na het leuke gesprek besloot ik om naar bed te gaan het was ondertussen half 11 geworden. De volgende dag kon ik uitslapen (ook voor het eerst) tot kwart over 9. Ik maakte mij klaar voor de dag en at mijn yoghurt met banaan en cereal (yum). Om kwart over tien vertrok mijn geboekte bus naar Nimbim (dit zat in de package die ik geboekt had, ik wist hier vrij weinig over..). Al gauw bleek het dat Nimbim een echte hippie stad is waar je vrijwel overal wiet en drugs kan kopen, daar staat het ook bekend om. We reden in een vrolijk gekleurde retro bus, zonder gordels, met een open deur in  ongeveer 1,5 uur naar Nimbim. In Nimbim hadden we 1,5 uur vrije tijd om te kopen wat je maar wilde (dus ook illegale dingen). Ik had een omslagrok en een ring gekocht. Ik vond de stad er vrolijk uit zien met alle roze, gele, oranje en groene kleuren. Al zou ik hier zelf niet heen gaan want de sfeer was niks voor mij en de kleding die er was was ook heel hippie achtig en duur. Toen reden we in ongeveer een uur door naar een natuurplek waar we allereerst 20 minuten vrije tijd hadden. Een paar mensen rookte hierbij hun net gekochte wiet en aten een wiet koekje. Ik voelde mij best ongemakkelijk hierbij omdat ik daar helemaal niet van ben maar gelukkig waren er meerdere die niks hadden. Toen was de bbq klaar en aten we een hamburger, twee worstjes (dat is standaard bij een bbq hier), salade en watermeloen. Ik zat aan een tafel met alleen maar Engelsen (met hun overdreven maar perfecte accent). In de bus zat voor mij een Nederlandse jongen waarmee ik een tijd heb lopen kletsen. De laatste stop was in een schattig dorpje met een rivier. Vele mensen sprongen hier van de brug het water in wat op sommige plekken heel ondiep of vol met stenen zat (zag er eng uit). Ik besloot een ijsje te gaan halen en kletste wat met een Duits koppel. Het koppel was van plan om een wereldreis te maken en hadden al een heel deel van Australië gezien. Om 6 uur ging de bus weer terug naar Byron Bay waar we weer netjes bij het hostel werden afgezet. Ik was zo moe en voelde mij nog steeds niet helemaal lekker dat ik besloot even serie te kijken op bed. Rond 8 uur at ik een wortel met een chocolademousse als avondeten. Ik ben bij een groepje gaan zitten die elkaar hadden ontmoet in Sydney en nu samen verder reisde. Nadat we alle (Disney)films besproken hadden waarbij je moest huilen (?) ben ik rond 10 uur naar bed gegaan. Alleerst ben ik nog twee maal langs de receptie gelopen om te vragen hoelaat de pickup voor de zonsopgang was en hoelaat ik moest uitchecken. Daarna heb ik mijn backpack weer herpakt en alles voor de volgende dag klaar gelegd.
Op mijn laatste vakantiedag (vrijdag) begon al vroeg, om kwart voor 5 ging de wekker. Ik trok mijn bikini en kleding aan, at wat yoghurt en checkte mij uit bij de receptie (die zijn 24 uur per dag open). Om half 6 vertrok de shuttlebus (waar je je voor moest opgeven) naar de vuurtoren. Om 6 uur kwam de zon op achter de vele wolken.. Gelukkig verscheen de zon soms tussen de wolken door waardoor ik toch wat mooie foto’s heb kunnen maken. Ik ontmoetten hier een Duitse jongen waarmee ik samen naar het meest zuidelijkste punt van Australië ben gelopen. Dit was nog een enorme afdaling en klim en helemaal omdat mijn neus vol zit met snot en ik daar amper door kan ademen. We besloten om rond 7 uur over het strand terug naar het hostel te lopen. Niet veel later begon het met regenen, eerst zacht en daarna stort .. regen. We waren beide zeiknat en besloten even te schuilen bij de wc’s van de parkeerplaats. Hier kreeg ik een nies aanval (klinkt gek en heb het zelf ook nog niet eerder mee gemaakt). Ik bleef maar niezen, het was heel vervelend, het voelde haast hetzelfde als overgeven, je kan het niet stoppen en een pretje is het niet.. Ik stelde voor om een uber terug te nemen want het was zeker nog een uur lopen, ik voelde mij niet lekker en het bleef zo hard regenen. Helaas waren er geen chauffeurs beschikbaar en besloten we om toch maar door te lopen. In de stortregen met mijn stoffen tas die zowel van binnen als buiten net zo doorweekt raakte als wij liepen we ongeveer een half uur over het strand. Toen kwamen we bij de strandopgang van het centrum aan waar we besloten de shuttlebus terug naar het hostel te nemen. De trap van het strand naar de straat was ondertussen een waterval geworden en daardoor zaten ook mijn schoenen vol met water... Na ongeveer 10 minuten door het centrum te lopen waarbij alle goten overstroomde van de water kwamen we eindelijk bij de bushalte aan. Na 10 minuten kwam het busje aan en konden we schuilen. Eenmaal terug in het hostel (waar ik helaas geen kamer meer had..) heb ik mijn rok uitgehangen en mijn ook nat geworden handdoek omgeslagen. Ik at mijn yoghurt met banaan en dronk warm water. Toen ben ik op een chil plek gaan zitten en heb ik van half 9 tot 12 uur serie gekeken. Ik kijk dance academie opnieuw omdat het in Sydney is opgenomen en ik nu zoveel plekken herken. Ik belde nogmaals de surfschool op waar ik die middag een surfles bij zou hebben om de ophaaltijd te vragen, deze was ik vergeten.. Bijna 15 minuten later dan gepland kwam het busje van Mojo surf langs mijn hostel. Ik had mijn backpack in de morgen al in de stalling neer gelegd en had mijn natte stoffen tas meegenomen. Onderweg haalde we nog een grote groep op en toen reden we in ongeveer 45 minuten naar een rustig strand toe. Hier kregen we allemaal een t-shirt en een uitgebreide uitleg. Deze uitleg was veel uitgebreider dan bij mijn eerste surfles in Bondi. We oefende zelfs wat de beste manier was om van je bord af te vallen. We waren ongeveer en uur in het water. Ik heb heel wat golven zelf kunnen doen en twee keer hulp gekregen (we waren met zo’n 20 mensen en twee begeleiders). Ik kon bijna elke keer staan! De golven waren best sterk en hoog waardoor je lang niet alle golven als beginner kon nemen. Desondanks vond ik het weer super leuk! Mijn neus wel wat minder want die bleef maar snot produceren.. het was deze middag wel droog en zelfs warm geworden (wat een geluk voor alle vakantievierders die hier stiekem allemaal heen zijn gekomen voor mooi/warm weer). We reden weer terug met de bus naar de winkel van Mojo surf waar we de foto’s bekeken. Ik was één van de weinige die heel veel foto’s had (staand op het board). Toen bracht het busje ons weer terug naar de hostels, allereerst mij alleen naar wake up!.
In het hostel heb ik mij omgekleed (een douche neem ik thuis wel weer waarbij ik geen natte spullen hoef te verplaatsten). Dit was nog even een dingetje omdat ik geen pas meer had om de badkamers te openen, gelukkig wilde iemand de deur voor mij opmaken waarna ik mij warm(er) kon aankleden. Met mijn natte schoenen aan mijn backpack en hopelijk al mijn spullen (ik ben een mijn opvouwtas met mijn vest vergeten in Rainbow beach..) nam ik de shuttlebus van kwart voor 5 richting het centrum. In het centrum at ik een kipburger met frietjes en een cola. Deze maaltijd vulde echt wel maar omdat ik mij in de tijd had vergist en een half uur later vetrok met de bus haalde ik alsnog een ijsje van twee bollen (grote reuze bollen). Toen heb ik even gekletst met een Australisch vrouw die net terug was gekomen uit Parijs waar ze drie jaar had gewerkt en gewoond en veel had rond gereisd door Europa. Om 6.50 pm vertrok de laatste grey hound voor mij naar sydney. Ik heb hier mooi mijn laatste vakantieverslag (voelt als huiswerk soms haha) kunnen schrijven en wat geslapen. Op zaterdag om 6.55 am kwam de bus aan op Sydney centraal. Vanaf hier kon ik de bus naar Balmain nemen waarbij ik niet hoefde over te stappen. Thuis aangekomen kwam ik Tom tegen die net het huis verliet. Ik heb nog wat geslapen tot ongeveer 11 uur toen hoorde ik de kinderen langs mijn kamer lopen en vragen waar ik bleef. Er werden tekeningen en wat kleingeld onder mijn deur geschoven (aahw). Even later toen ik wat meer slaap had gehad ging ik de woonkamer in en waren alle kids op bed voor een middagdutje haha. Toen de kids wakker werden waren ze blij om mij te zien en ook LJ en Tom vonden het leuk dat ik er weer was! Ik voelde mij meteen weer welkom en thuis. ❤️

- Ik besef mij steeds meer dat Australië niet alleen het warme en zonnige land is maar dat het ook zijn regen kent. Het regent de laatste tijd wel vaker en meestal duurt dat niet lang en is dat niet zo hard. Het is goed voor de droogte en de bosbranden dat het regent maar toch hoor je dat alle toeristen het wel jammer vinden. Eindelijk ver weg van huis uit het land waar het zovaak regent naar een warm land waar het nu ook regent..

Ik moet zeggen dat de regen hier niet erg koud is dus je kan prima nog in je hempje en korte broek blijven rondlopen, alhoewel ik nu wel heel verkouden ben en nog steeds veel moet niezen en last van mijn keel heb. Wellicht komt dat ook door de airco’s die overal vollop aan staan.. -

🌴🌊🐨☀️💓

Ik hoop dat jullie van mijn oostkust trip hebben mogen genieten en het gevoel hadden er ook een beetje bij geweest te zijn 🤗. Ik vond het onwijs gaaf om te doen al was het soms wel lastig alleen. Maar ook het alleen reizen heeft veel voordelen, ik kon gaan en staan waar ik wilde zonder rekening te hoeven houden met andere. Ik heb tijdens mijn trip ook veel lopen na denken over de toekomst; ik zou graag na mijn au pair periode een andere baan in Australië willen waarbij je veel backpackers ontmoet. Bijvoorbeeld bij een reisbureau (die zitten hier overal) of een bar of een hostel of bij een activiteit zoals fraser island. Ik heb nog even de tijd om te ontdekken wat ik wil en waar ik nog heen zou willen. Australië is prachtig en ik heb het reizen te pakken nu! Het hostel-leven is relaxed, niet zo duur en je ontmoet zoveel mensen.

1. Groetjes Elly:
    22 januari 2020
    Jeetje Laura, respect hoor dat je dit allemaal onderneemt in je eentje. Wat leuk hè, dat je zoveel andere mensen ontmoet?
    Super leuk!
  2. Jan:
    22 januari 2020
    Helaas zit dit gedeelte er al weer op. Wel super veel meegemaakt zo te lezen en heel veel mensen ontmoet. Nu weer aan het werk, met wat minder mogelijkheid om zo veel te zien als je de afgelopen tijd hebt kunnen doen. Je kunt nog wel nagenieten (is ook leuk toch?).
  3. Mareit:
    22 januari 2020
    Ik heb genoten van je vakantie verslagen. Surfen duiken en al die mensen die je ontmoet heb je jeep safarie etc etc
    Nu begint het au pair leven weer.
    Geniet er van
  4. Geke:
    22 januari 2020
    Weer een mooi verslag! Echt genieten. Maar nu weer aan het werk ook wel lekker toch😉😘
  5. Marjon Hopman:
    22 januari 2020
    Stoer hoor, lekker in je eentje een trip maken. Je leert er in ieder geval veel van, zoals goed plannen haha. Leuk om te lezen dat je zo veel hebt gezien en gedaan en dat je allerlei verschillende mensen met diverse nationaliteiten ontmoet. Dat is het voordeel van alleen reizen, je hebt super snel contact met anderen. En wat grappig dat het reisvirus je nu te pakken heeft. Er is ook zoveel moois in de wereld te zien. Ik ben dus heel benieuwd wat je uiteindelijk zult gaan beslissen. Wordt vervolgd .......
  6. Wijnie:
    23 januari 2020
    hoi je heb weer een heerlijk leesverslag gemaakt wat maak jij veel mee ik vind je super stoer