Cairns & Airlie beach

10 januari 2020 - Airlie Beach, Australië

Op vrijdagochtend, om kwart voor 4 s ochtends om precies te zijn, ging mijn wekker af. Dit was het moment om op te staan de laatste spullen te pakken en naar de bus te lopen. Gelukkig verliep het transport naar het vliegveld soepel en was ik er al om kwart over 5. Het enige nadeel van het reizen met het openbaar vervoer naar het vliegveld is de fee die je moet betalen om het vliegveld op te mogen (de laatste halte kostte dus $14). Alsnog wel de goedkoopste manier van reizen. Aangekomen bij de incheckbalie kon ik meteen mijn boarding-pas en bagage label uitprinten en mijn bagage afleveren. Ik hoefde niet eens mijn paspoort te laten zien. Bij de gate was er even een onenigheid of het wel de juiste was want mijn vlucht stond niet op het scherm bij de gate en de voorgaande vlucht ging ook naar Cairns maar met een andere vliegmaatschappij. Gelukkig kwam even later dan wel mijn vlucht op het beeld en wist ik dat ik goed zat. Met dik een uur wachten was ik ruim op tijd voor mijn (eerste) binnenlandse vlucht. Ik vloog om 7.20 am en kwam 3 uur later, met 1 uur tijdverschil, om 9.20 am in Cairns aan. De vlucht was prima en je was er ook zo. Vanaf het vliegveld bestelde ik een uber want bussen of ander openbaar vervoer zag ik niet. Na een kleine miscommunicatie (ik had aangegeven vanaf een internationale vlucht te zijn geland inplaats  van een binnenlandse waardoor de taxi op een andere plek stond) vertrok ik naar mijn hostel: freedom hostel in het centrum van Cairns. De taxi chauffeur vertelde mij dat je niet in de zee kon zwemmen omdat daar krokodillen zaten 🐊  . Je zou ze niet zien maar ging je wel zwemmen daar dan werd je geheid aangevallen. Ik was vrij vroeg bij het hostel maar ging toch maar meteen heen zodat ik mijn spullen daar ook kon achter laten. Ik kon mijn spullen in de bagagekamer laten en mocht vanaf 1 uur de sleutel komen ophalen. Ik schreef mij meteen in voor de gratis hamburgers die ze die avond serveerde. Met een kleine tas ben ik opzoek gegaan naar verkoeling, ik kwam uit bij the lagoon. Dit was een groot zwembad achtig iets voor het strand en iedereen kon hier heen (geen entree, het was gewoon open). Ik heb mij hier tot 1 uur en na het ophalen van de sleutel tot half 6 vermaakt. Het was, tot mijn verbazing, geen zout water. De zon is hier nog sterker dan in Sydney en ondanks dat ik mij goed had ingesmeerd ben ik toch best verbrand..

Ik kocht nog wat snackjes en fruit in de supermarkt voor vandaag en morgen en ben toen terug gegaan naar het hostel. Het is een groot hostel wat gelegen is aan een winkelstraat, daar zit de receptie, en als je een gesloten deur doorging naar boven bevonden daar zich alle kamers, de gezamenlijke badkamer, de gezamenlijke keuken, de ‘woonkamer’ en het grote balkon zich. Elke dag werd er wel een activiteit georganiseerd en vele bleven dan ook voor langere tijd hier. Voor het eten ontmoette ik twee meiden, 1 uit Duitsland en 1 uit Switzerland. Samen aten we de zelfgemaakte hamburger van de bbq en speelde we een kaartspel.

De volgende ochtend at ik ontbijt in het hostel (was inclusief): brood met pindakaas en vertrok ik naar de haven voor mijn bootdag naar de great barrier reef.  Gisteren was ik hier al even naar toegelopen om te zien waar het was en hoelang van te voren ik zou moeten aanlopen. Ik moest om 8 uur bij de boot (reef quest) zijn. Iedereen kreeg een veiligheidsnummer, mijn nummer was 16. Iedere keer als ze de mensen gingen tellen of groepjes maakte voor een activiteit zeiden ze je nummer en je naam. De boottocht naar de reef duurde 1,5 uur, vele werden zeeziek doordat de boot best hard vaarde en golven maakte. Ik was gelukkig niet zeeziek maar echt genieten was dit stuk niet. Voordat we het water in gingen kregen we een uitleg over het duiken en werden we in groepjes gedeeld. Ik zat samen met drie andere canadezen en 1 instructeur (Dora). Dora was erg goed en deed alles stapje voor stapje, als ik of iemand anders zich niet helemaal comfortabel voelde dan nam ze de tijd en legde ze het nog eens uit of wachten ze. Dit vond ik erg fijn want je moet toch het apparatuur vertrouwen en weten wat je moet doen in sommige gevallen. Nadat we wisten wat we moesten doen zakte we rustig, aan de hand van een touw, naar beneden. Vanaf daar zwommen wij met zijn vieren en later drieën aan Dora haar arm langs het koraal en de prachtige vissen. Dit duurde ongeveer 15 minuten en was echt geweldig! Ook maakte een fotograaf wat foto’s van ons bij Nemo. Daarna mochten we zonder duikmateriaal nog vrij snorkelen. Het snorkelen was ook erg mooi maar toch vond ik het duiken gaver omdat je veel dichterbij de vissen kwam en andere dieren zag. Toen iedereen even later weer aan board was aten we lunch, er was een buffet met koude pastasalades, aardappelsalade, stokbrood, kippenpootjes, ham en salami. Het eten was echt lekker en ik had dan ook een goed bord vol. Toen vaarde we een stuk verder naar een andere gedeelte van de reef waar we opnieuw doken (dit koste wel $50 extra). In eerste instantie wilde ik dit niet want het is toch best wat geld maar het is ook een once in a lifetime experience dus besloot ik het toch te doen en ik had geluk want ze zaten eigenlijk al vol maar er viel iemand uit die het toch niet durfde. Dit keer dook ik met 3 Aziaten en een Aziatische instructeur die het in het Engels en (ik denk) Chinees uit legde. We doken langer dan de vorige keer en zagen hele andere vissen, een haai 🦈 (van ongeveer ander halve meter) en zwommen een tijdje onder een schildpad! Ik ben zo blij dat ik nogmaals ben gaan duiken en dat ik een haai en een schildpad heb mogen zien! Ook zwommen we bij de hele cast van finding Nemo, en ja Nemo woont echt in dat koraal want alle clown vissen zwommen daar allemaal in en omheen. Het water was tot mijn verbazing niet koud (op de stranden is het water best fris). Ik had mij voorgesteld dat het water van boven af heel kleurijk zou zijn en onder water heel licht maar dat was in het echt tot wel iets minder, je zag de kleurverschillen van bovenaf wel maar het was toch iets donkerder dan verwacht (dit bedrukte de pret niet). Toen gingen we weer 1,5 uur terug varen. Ik besloot de foto’s van mij, mijn groep en de algemene foto’s van de great barrier reef te kopen voor $49. Een mooie herinnering aan deze geweldige ervaring! Ik zat gedurende de boottrip aan tafel bij twee Engelse en iemand uit Brazilië. De vrouw uit Brazilië had met haar go pro wat gefilmd en had dit naar mij doorgestuurd, nu kan ik goed laten zien aan andere hoe de great barrier reef er uit ziet.  Gedurende de boottrip kon je koffie en thee pakken en waren er wat snacks. Het was een goed georganiseerde boottrip. Om half 5 was ik weer terug in Cairns waar ik bij de supermarkt spullen haalde om mijn eigen pasta te maken (daar had ik zo’n zin in). Ik ging eerst in het hostel even douchen (ik had zelfs een handdoek gekregen) en toen begon ik met koken. Al snel raakte ik aan de praat met een jongen uit Liechtenstein (had ik nog nooit van gehoord, ligt tussen Switzerland en Oostenrijk). We aten samen en spraken over waar we al geweest waren en waar we nog heen zouden gaan. Toen werd ik super moe en besloot ik om even wat te netflixen op bed. Ons nieuwe kamergenootje (ik had een 8 persoons dorm) was ook een Nederlandse en met haar heb ik ook nog even lopen kletsen voordat ik ging slapen. De volgende dag (zondag 5 januari) moest ik om 8 uur de bus hebben naar Airlie beach. De avond van te voren had ik mijn spullen weer heringepakt en was ik klaar om te vertrekken. Ik at ontbijt in het hostel, yoghurt dit keer, en vertrok toen naar de bus. Ik reis met de (in Australië) welbekende Grey hound bus van plek naar plek en dit was voor mij de eerste opstap plek. De bus vertrok om 8.20 am en kwam om 7 pm aan in Airlie beach. Het was een busrit van 10 uur lang en stopte op verschillende plaatsten om mensen af te zetten en op te halen. In de bus was airco, een toilet, wifi en een usb punt voor je telefoon. De busrit was prima te doen en we stopte rond lunchtime en dinner time. Om 7 uur s avonds kwam ik aan in Airlie beach, ik sprak een andere backpacker uit de bus aan en heel toevallig moest zij naar hetzelfde hostel toe. Samen met Leah (uit Ierland) liep ik door het centrum van Airlie beach naar Nomads (hostel). Het was even zoeken maar na een keer fout lopen, vonden we de zuster receptie die nog wel open was, Base, waar Nomads mee samen werkt. Het hostel zag er uit als een resort; twee zwembaden, een buiten disco/bar, een groot restaurant, een keuken en je sliep in huisjes inplaats van kamers aan elkaar. De huisjes waren (in mijn geval) 8 persoons en hadden een eigen wc, (2) douches en wasbak. Nadat wij beide onze spullen in de kamer hadden gedumpt sloten wij aan bij het wekelijkse zondagse feestje. We dronken cocktails (2, 4, 1), aten gratis hotdogs van de bbq en danste met locals. Het was een gezellige avond. Omdat het feest al vroeg begon, eindigde het ook niet laat, dat scheelt weer ;).
De volgende dag, maandag, ging de wekker rond 7 uur. Ik heb mijn oostkust trip geboekt (en al even geleden) bij Backpackersworld en had eigenlijk geen idee waar ik heen moest voor mijn boottrip van 3 dagen en 2 nachten. Ik belde de organisatie, Explore, en zij gaven mij meer duidelijkheid. Daarna vervolgde ik mijn ochtend met het facetimen met Roos, even bij gekletst en met mijn ontbijt; overgebleven pasta van eergisteren (niet het beste ontbijt). Ik ontmoette daar Marlies (Nederlands). Samen met Marlies heb ik wat gedronken bij een cafeetje, zijn we naar de supermarkt gegaan voor broodjes voor de lunch en liepen we naar de ontmoetingsplek voor de boottrip. Mijn boottrip was bij de organisatie: Boomerang en begon om 1 uur s’middags. Je moest je eigen drank (alchohol en fris) mee nemen maar dat was ik even vergeten.. Voordat we de boot op mochten moesten we onze schoenen inleveren en kregen we een wetsuit, het is nu namelijk kwallen seizoen en met een wetsuit ben je daar tegen beschermd. Al gauw mochten we ons bed, onderin de boot, uitzoeken. Het waren krappe bedden met weinig ruimte (erg laag). We waren een groep van 28 man: 3 fransen, 2 oostenrijkers, 4 Nederlanders, 1 Engelse, 1 Nederlander, 1 Oostenrijker, 1 Engelse, 1 Spanjaard, 2 Australiers, 2 Zweden, 1 Noorse, 2 Engelse, 1 Duitser, 2 Australiers, 3 Zweden, ikzelf en drie bemanningsleden (een kok, een stuurman en de activiteitenbegeleider). Op de eerste dag gingen we zeilen (het was een zeilboot) en snorkelen 🤿. Wat ik niet wist is dat de great barrier reef 344.400 km lang is en dat je hier ook snorkelde bij de coral sea (de great barrier reef). Tijdens het snorkelen zagen we veel verschillende soorten vissen. Het koraal zag er hier wel iets minder mooi en kleurijk uit dan tijdens de duik in Cairns. Als  tussendoortje kregen we (heerlijke) zelfgemaakte nacho’s en met het avondeten aten we zelf samengestelde hamburgers met koude pasta salade. De sfeer begon er al goed in te komen doordat iedereen met iedereen een praatje maakte (waar je vandaan kwam, wat je hiervoor gedaan had en waar je hierna heen ging, wat je naar Australië geleid had, enzovoort). Overdag was het erg warm en we bleven dan ook de hele tijd op het dek; je ging alleen naar beneden voor de wc, je tas met spullen, om eten op te scheppen, een korte niet-langer-dan-1-minuut-durende douche (in de wc kon je de kraan er uit halen en zo kon je douchen) te nemen en te slapen. Het slapen was nog wel een ding, het was erg warm geworden beneden en de ruimte van het bed was zo laag dat ik er een beetje claustrofobisch van werd. Ik was erg moe van de dag en heb na heel wat woelen en zweten, toch best goed geslapen. Rond 6 uur stond ik, samen met de meeste mensen, op. Als ontbijt was er yoghurt, vers fruit, muesli en toast. Rond 8 am kwamen we aan bij the Whitsunday island. We werden, net zoals alle andere mensen van de boten om ons heen daar, met een kleine motorboot naar het island gebracht, vanaf daar moesten we nog een stukje lopen om bij het witte zand uit te komen. Dit is het enige eiland met het wereldberoemde witte zand waarmee  je jezelf kan wassen, tandenpoetsten en goud kan opboenen. Het zand voelde lekker aan, als speelzand en was ook niet warm. Samen met de andere Nederlandse backpacker maakte we foto’s van de prachtige omgeving. Als groep klommen we hoger het eiland op voor het prachtige uitzicht bij de lookout point. Het uitzicht over het helder (verschillende kleuren) blauwe water en het fel witte zand was adembenemend mooi! Na deze mooie beleving gingen we weer terug naar beneden (een hele klim van bijna 30 minuten lopen). Terug op de boot aten we zelf samengestelde wraps met koude pasta salade. De dag vervolgde zich met twee maal snorkelen. De tweede snorkel sessie van die dag was absoluut het mooiste, je zwom zo’n 50 meter recht langs het koraal. Vaak zwom je middenin een school met vissen. De vissen met de felle kleuren (geel, blauw en oranje) vond ik het mooist. In de avond voerde we naar een grote rots toe waarvandaan we de zonsondergang bekeken. Het was nog even klimmen (op blote voeten) om op de rots te komen maar vanaf daar had je wel weer heel mooi uitzicht. Doordat er zoveel wolken waren konden we niet helemaal zien hoe de zon ten onder ging maar alsnog was wat je wel kon zien erg mooi. Na de zonsondergang met daarbij een toastjes schaal aten we dan eindelijk om 9 uur avond eten. Je zag dat vele al moe begonnen te worden en echt trek hadden. We aten een soort roti; twee verschillende soorten kip, gegrilde groentes, aardappelschijfjes en Knoflookbrood. In de avond hing er een grote lamp boven het water waar je vissen kon spotten. Er zwommen hele grote, mooie vissen rond en ik kon er de hele nacht wel blijven zitten maar mijn ogen vielen dicht dus besloot ik te gaan slapen. De laatste nacht was ook weer erg warm en krap (dat veranderde niet). Rond 7 uur aten we ontbijt (hetzelfde als de dag ervoor) met dit keer crossaintjes erbij. Na het ontbijt mochten we een ochtendduik doen, wat ik uiteraard deed. Het water was heerlijk verfrissend na een warme dag. We zwommen tussen de grote mooi vissen van de avond ervoor. De vissen waren erg nieuwsgierig en bleven maar rondom je zwemmen, dat was heel bijzonder! Iedereen haalde zijn bed af, pakte de spullen weer in en ging op het dek zitten voor de laatste zeil sessie. Dit keer ging ik helpen met de zeilen omhoog doen, het was nog best een zware klus; het draaien van een hendel. Daarna genoten we nog van het laatste uurtje op zee. Als kers op de taart zagen we dolfijnen naast de boot zwemmen! Om 11 uur kwamen we weer bij dezelfde haven van Airlie beach aan waar iedereen zijn eigen kant op ging. Ik kon gelukkig al eerder inchecken bij het (zelfde) hostel. Ik bracht de dag door bij het zwembad van het hostel en deed wat boodschapjes: een nieuw bikini, een onderwaterhoesje, een nieuwe zonnebril (ik was de mijne op de boot kwijtgeraakt), nagellak- en remover (werd tijd) en boodschappen voor het avondeten van die dag en de dag erna. Ook boekte ik een dagtrip, voor de volgende dag, naar Hamilton island 🌴. Ik had donderdagavond pas de bus naar Rainbow beach en had de hele dag dus vrij. In de avond na het herpakken van mijn spullen at ik een kant en klare pasta carbonara met als toetje een gesmolten magnum bakijs (stond in de koelkast de halve dag en was uiteraard gaan smelten..). In de avond bezocht ik de karaoke activiteit in het restaurant van het hostel. Daar ontmoetten ik een groot deel van de groep van de boottrip. Ik ging niet al te laat naar bed en dronk ook alleen gratis water want ik had mijn spullen (last minute) nog in de bagage opslag gezet voor de volgende dag, waarbij ik om half 6 bij de haven moest zijn en alles van het hostel ging ook open om half 6. Ik had vooraf mijn tanden al gepoetst en alleen de tas die ik mee wilde naar Hamilton island in de kamer laten staan, mijn backpack en kleine tas stonden in de bagageruimte achter slot en grendel.
Op donderdagochtend moest ik dus vroeg uit bed, na een uur wakker gelegen te hebben (bang om mij te verslapen) ging om kwart voor 6 dan de wekker. De boot naar Hamilton island vertrok om 7 uur s’ochtends en kwam om 8 uur aan. Hamilton island is een echt toeristeneiland, er zijn drie grote resorts en geen idee hoeveel vakantiehuisjes/bungalows/villa’s. Iedereen reed rond in een golfcar (ze noemde het buggy’s) die je daar kon huren. Ik had een dag toegang tot de zwembaden, de pendelbus over het eiland en had ontbijt en een picknicklunch. Ik had een ontbijtbuffet bij het wildlife cafe Kohala waar twee koala’s 🐨 aanwezig waren! Ik had bacon, scrambled eggs, crosaintje, koffiebroodje, zelfgemaakte pancake, watermeloen, meloen, kiwi en thee. Tussendoor bewogen de koala’s een paar keer, en oh wat zijn ze lief van dichtbij! Helaas had ik geen ticket geboekt om de koala vast te houden en was dit al vol. Ik heb nog even gekeken hoe de verzorgers de koala van de boom haalde en als baby in de armen van een bezoeker legde. Ik vervolgde mijn dag met een busritje naar een lookout punt. Het eiland is echt zo groot en heuvelachtig, er waren dan ook verschillende wandelroutes van minimaal een uur lang (enkel heen).  Vanaf het lookout punt ben ik weer terug gelopen naar het main resort waar ik ben gaan zwemmen en zonnebaden. In de middag haalde ik mijn picknicklunch: een goed gevulde wrap, een appel, een toetje, een koekje en een flesje drinken. Ik nam nogmaals de bus en besloot te blijven zitten om zo iets te zien van het eiland. Het was best lekker om gewoon in de bus te zitten en niks te hoeven ook ging de bus soms zo steil dat het haast op een attractie leek.
Ik sloot de dag af bij het strand waar je ook zonder wetsuit het water in kon. Ik testen mijn onderwaterhoesje uit met mijn telefoon en niet veel later werd er een schildpad gespot die ik toen mooi heb kunnen filmen! Het was heel gaaf om de schildpad van zo dichtbij te zien, helaas had ik geen duikbril en kon ik hem alleen van boven het water zien en op video. Het schijnt dat er veel schildpadden langs deze eilanden zwemmen en het was haast uitzonderlijk dat ik er geen gezien had tijdens de boottrip. Dit was weer een mooie afsluiter van de dag. Om 5 uur had ik de boot weer terug naar Airlie beach. Aangekomen bij Airlie beach liep ik langs een nagelstudio die op dat moment nog open was, ik heb daar mijn acryl nagels laten weghalen omdat ze al zo ver waren uitgegroeid en omdat een nagel aan de boven kant er af gevallen was (zonder mijn eigen nagel beschadigd te hebben gelukkig). Ik was wel weer toe aan mijn eigen nagels. Daarna ben ik terug gegaan naar Nomads en heb ik wederom mijn tas herpakt voor dat ik weer vertrok. Ik heb weer een opwarm maaltijd gegeten, rijst met kip en saus dit keer. Normaal gesproken zou ik wel koken maar voor $3 kan ik zelf niet zo’n maaltijd maken en was de keuze dus snel gemaakt. Ik at mijn puddingtje om zo min mogelijk koelproducten mee te moeten nemen naar de bus. Ik had wel een koeltas maar daarin blijven de koelproducten niet heel koud, ik had een Toblerone reepje gekocht en die was helemaal gesmolten net als de mango die was helemaal plakkerig en vies geworden... Met mijn backpack en een handbagage tas liep ik om half 9 s’avonds weer terug naar de haven om vanaf daar de grey hound bus te nemen naar Rainbow beach. Om 9 uur vertrok de bus en om half 1 s’ middags op vrijdag kwam ik aan in Rainbow beach. Even voor de duidelijkheid ik ben dus 15,5 uur onderweg geweest (!). Het was voornamelijk in de nacht maar een bus is nou niet de fijnste slaapplek dus het was een behoorlijke gebroken nacht. We stopte twee maals: 1 x om 11 uur s’avonds op donderdagavond (waar ik mooi mijn tanden kon poetsen) en 1 x om 9 uur s’ochtends  waar ik een broodje haalde voor ontbijt en wederom mijn tanden kon poetsen.

Achteraf gezien had ik niet naar Cairns gehoeven voor de great barrier reef want hij is onwijs lang en bij zo’n beetje elke plaatst naast de zee organiseren ze tochten naar de reef. Tot nu toe vond ik de reef wel het mooiste in Cairns dus wellicht is de plek zo bekend geworden omdat je vanaf hier het mooiste stukje van de great barrier reef kan zien.

Voor reizigers met een beperkt budget of tijd raad ik het aan om niet naar Cairns te gaan omdat je ook makkelijk de whitsundays kunt combineren met de great barrier reef en zo heel wat (reis)tijd en geld kunt besparen.
Wel raad ik het aan om te duiken omdat je zo veel meer en van dichterbij de vissen en het koraal te zien. Het duiken is een hele gave ervaring!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mareit:
    10 januari 2020
    Wat heb je al veel gezien en gedaan.
  2. Jan:
    10 januari 2020
    Tsjonge jonge. Qua indrukken heb je al een paar vakanties opgedaan. Super hor om dit allemaal mee te kunnen maken. Geniet van het laatste stukje van de reis, en we zijn weer benieuwd naar het volgende verslag
  3. Erica:
    10 januari 2020
    Wauw, wat beleef je veel en wat maak je zo mooie herinneringen voor later!
    Stoer hoor hoe je jezelf redt met alles!
  4. Menno:
    10 januari 2020
    Zo je hebt weer heel wat meegemaakt. Leuk hoor zo een paar dagen met een zeilboot weg. Weten we alles van. Bizar toch na 3uur vliegen gewoon nog in het zelfde te zijn en ook nog eens tijdverschil te hebben. Maar wat ik ook best wel vreemd vind is dat ze mensen laten duiken zonder een brevet of ervaring hiermee te hebben. Zelf heb ik duikbrevet dus weet wat er zou kunnen gebeuren. Maar goed dat word wel meer gedaan in de wereld. Maar wel een top ervaring natuurlijk om op 1 van de zo niet het mooiste rif van de aardbol te kunnen duiken. Ik heb even op de kaart gekeken maar je legt wel grote afstanden af en zo langs de kust reizen lijkt me erg mooi. Merk jij nog wat van de bosbranden. Heb het idee dat bijna heel Australië in brand staat. Benieuwd wat er nog meer gaat komen.
  5. Tanja Schot:
    10 januari 2020
    Wat doe je mooie ervaringen op, maakt nieuwe vrienden en prachtige herinneringen.
    Geniet er lekker van meis!
  6. Geke:
    10 januari 2020
    Wat een geweldige mooie dingen maak je mee!! Lijkt wel elke dag feest😁😅
  7. Marjon Hopman:
    11 januari 2020
    Gave ervaring om te duiken bij het Great Barrier Reef. Je moet er wat kilometers voor reizen, maar dan heb je ook wat!
    Veel plezier en geniet van alle mooie dingen die je ziet en mee maakt tijdens je trip. Hopelijk krijg je geen last van de bosbranden.