Einde Australië jaar 1

23 november 2020 - Balmain, Australië

Vrijdag 23 oktober-

Nadat Mijke en ik de Jucy van hadden terug gebracht moesten wij met het openbaar vervoer weer terug. Door mijn farmwork en au pair work in de kleine plek Moranbah was ik al drie maanden niet meer met het OV geweest, dit was wel even wennen weer zonder auto, afhankelijk zijn van tijden en plekken..

De avond bracht ik door bij Mijke in de granny flat. We aten zelfgemaakt pizza met haar hostfamily en praten over onze trip. In de avond belde ik met mijn eigen ouders om het over mijn keuze te hebben; nog een jaar in Australië blijven (in iedergeval tot dat corona beter wordt in Nederland) of toch terug naar huis op mijn al geboekte vlucht. Ik had met mijn vliegmaatschappij gemaild over een eventuele refund als ik de vlucht zou cancelen en dat bleek zo’n 80% van het betaalde bedrag te zijn, de moeite waard dus. Mijn ouders vonden het natuurlijk niet leuk dat ik last minute had besloten om toch te blijven maar begrepen mijn keuze in deze omstandigheden ook. Het was fijn om even met mijn eigen ouders te praten en een soort van blessing te krijgen. Dus met nog 1 week Australië in het vooruitgang heb ik VERLENGD MET NOG EEN JAAR AUSTRALIË 🇦🇺. Ik ben blij dat de keuze gemaakt is want ik zat er steeds mee in mijn hoofd. In de avond kwam Paula nog gezellig langs om spelletjes te spelen, biertjes te drinken en te kletsen.

Zaterdagochtend had ik lekker uitgeslapen in een eigen bed (niet gedeeld met Mijke). We hebben lekker rustig aan gedaan, een rondje gelopen door Balmain en een film gekeken. Rond een uurtje of 5 nam ik de bus naar Bondi beach om daar het weekend door te brengen bij Joris. Joris woont nu in een hostel, met zijn oude huisgenoten en Jordan, op 2 minuten loop afstand van het strand! Hij had pasta carbonara als avondeten gemaakt en daarna haalde we nog een ijsje als toetje. In de avond speelde wij spelletjes met andere mensen van het hostel.

Op zondag had Joris een fiets wedstrijd en heb ik wederom lekker rustig aan gedaan, het regende ook de hele dag (leek wel Nederland). Overdag heb ik samen met Jade Blossom mijn aanvraag gedaan voor mijn tweede Working Holiday Visa (koste weer $491,79 met de kans dat je aanvraag afgewezen wordt..).  S’ avonds speelde wij weer spelletjes met andere mensen waaronder jenga op een unieke manier (altijd leuk om nieuwe spellen te leren kennen).

Op maandag was het plan om naar de Dutch shop te gaan maar die bleek (gelukkig keken we even op de website) gesloten te zijn.. Dus toen hebben we lekker met een Acaï bowl ontbeten en zijn wij naar Bondi junction gelopen waar we lunch haalde. We liepen door naar Cential park waar de nieuwe shop zit van Electric bikes die Joris grotendeels heeft ingericht. Het is een kleine winkel maar ziet er goed uit. Terug in het hostel begon Joris met het maken van bitterballen (dat maakt hij zelf en die zijn echt onwijs lekker!) en maakte ik ons zelf gekochte kaasplankje klaar. We keken een film en toen ben ik weer met de bus, trein, bus naar Mijke toe gegaan om daar nog een nachtje te slapen. Nathalie (een belgisch meisje die bij Smart au pairs werkte) was ook op bezoek bij Mijke dus het was gezellig bijkletsen.

Op dinsdagochtend heb ik allereerst nog een rondje gelopen met Mijke en Murphy en ben ik toen naar de Brennans gegaan. Ik was net voor Hugh en Charles  thuis dus het was een hele verassing voor hun om mij te zien. Ik werd helemaal emotioneel toen ik de jongens de tuin in zag lopen, man man wat had ik hun gemist! Mijn hostfamily in Moranbah zorgde ervoor dat ik de Brennans nog meer miste; hun hartelijkheid, sportifiteit en de waardering die zij voor mij hadden. De Brennans hebben nu een nanny genaamd Maria (uit spanje), zij is een vriendin van Laura die allereerst mijn vervanger was. Maria wist dat ik terug zou komen en had bijna elke dag aan moeten horen dat ik terug zou komen en dat zij dan wel weer mocht gaan want ze vonden mij leuker! Hahah de schatjes <3. Maria is ook een aardige meid hoor maar ik ben daar natuurlijk heel lang geweest. Hugh en Charles waren lekker enthousiast en lieten alles zien wat ze nieuw hadden in de tijd dat ik er niet was. Tom legde Charles op bed wat natuurlijk een drama was en ik ben een boekje gaan lezen met Hugh waarna Maria vervroegd naar huis is gegaan. Ik bracht de middag door met Hugh en Charles. Aan het einde van de middag mocht ik de meiden ophalen van afterschool care. Ook bij het zien van Betty en Maeve glipte er tranen over mijn wangen, wat was het goed om hun weer te zien! We liepen samen terug naar huis. Tijdens het avondeten kletste we over mijn farmwork en over de dingen die daar niet en wel veranderd waren. Helaas was LJ nog op camp met school en kwam die donderdag pas weer terug. Na het avondeten speelde we memorie wat echt ons spel is! Bij aankomst bij de Brennans had ik Hugh een memorie spel gegeven die wij toen super veel gespeeld hebben totdat hij kwijt raakte..

Op woensdag probeerde ik een beetje uit te slapen maar dat werd een paar keer gestoord door een binnen komende Charles die de regel kloppen en niet binnen komen even vergeten was en Betty die haar piano (die hebben ze verplaatst naar mijn oude kamer) wilde oefenen. Ik heb een rondje gelopen in Balmain wat ik voorheen ook vaak deed en heb samen met Mijke geluncht bij Kafeine. Toen ben ik nog even naar Sydney CBD geweest om naar de apple watch te kijken die ik al een tijdje op het oog heb. Ik heb besloten nog even te wachten met kopen want dit is best een grote aankoop en helemaal ik nu nog geen baan heb en er alleen geld uit gaat en niks binnen komt.. Toen zag ik dat de chemistry 50% korting had op alles! Dus daar heb ik het een en ander gekocht waaronder een nieuwe elektrische tandenborstel. In de bus terug naar huis zag ik Aynsley (de zus van LJ) waarmee ik even bijkletst heb. In de avond ben ik langs gegaan bij Iraine en Ray (de 'opa en oma' van Sabina) waar ik voorheen altijd Canasta speelde op donderdagavond. Even bijgekletst met Iraine en verteld dat ik zocht naar een nieuwe baan. Iraine heeft mij hierna een paar keer bericht met werk mogelijkheden en ik mocht ook bij hun extra komen schoonmaken voor $50 (!) per uur.

Donderdagochtend ben ik  vroeg opgestaan (6 uur zoals voorheen) om Tom te helpen met het ontbijt en alle kids klaar te maken voor school. Ik bracht Charles naar daycare en Hugh naar school. Alles voelde vrij normaal, er was niet veel veranderd behalve dat Charles nu zonder zijwieltjes kan fietsen en echt gegroeid is. Er was nog veel tijd over nadat wij Charles bij daycare hadden gebracht dus maakte Hugh en ik een korte pitstop bij een cafeetje voor een babychino en een koekje. Bij thuiskomst begon ik mijn kleding te herpakken, ik haalde mijn koffer op uit de garage en had ineens weer veel kleding! Daarna poste ik een berichtje op FB dat ik mij aanbood als nanny. Ik wilde eigenlijk wel weer met kinderen werken maar niet perse bij iemand in een huis wonen en met nanny werk verdien je over het algemeen veel meer (maar je moet wel je eigen huis/kamer en eten betalen natuurlijk). Ik kreeg een berichtje van Iris Appelo een Nederlandse vrouw die een au pair zochten voor hun nederlandse familie in Manly. Ik had al eens eerder contact gehad met Iris toen Dhylia en ik wilde stoppen bij de apple farm maar dat liep uit op niks omdat wij toch besloten om onze dagen af te maken. Ik maakte een afspraak voor zaterdag om langs te gaan bij de familie om kennis te maken en te kijken of het iets zou kunnen zijn. In de avond maakte ik appeltaart (Mijke had een koopmans pakje meegenomen van de Dutch shop voor mij) en pannekoeken als avondeten. In de avond hebben wij lekker pannekoeken gegeten met het hele gezin want LJ was ook weer terug van camp. Het was best sneu want het was de hele week regenachtig en ze sliepen in tenten. We hebben gezellig bijgkletst. In de avond had LJ bookclub (zelf gemaakt clubje met vriendinnen, Aynsley, Glamma, Julietta en nog twee andere moeders van vriendinnetjes van Betty die ik ook kende).

Vrijdagochtend stond ik ook betijds op om mee te helpen met het ontbijt en de kinderen klaar te maken voor school. Glamma bracht Hugh naar school, LJ nam Charles mee naar Daycare en Ome Tom haalde als gewoonlijk de meiden op om naar school te brengen. Toen ben ik naar Iraine gegaan om schoon te maken. Ik heb het gasfornuis de oven van buiten én binnen (wat een rotwerk) helemaal schoongemaakt. Ik was hier verassend lang mee bezig.. 3,5 uur. Maar goed het was een goeie bezigheid en een extra zakcentje. In de middag hielp ik met de kids in bad doen en aten we zoals voorheen pizza als avondeten. Betty had swimmingclass en dus hielp ik LJ een beetje met de drie andere smurfen. Na het avondeten ben ik naar het zwembad van Aynsley en Tom geweest om weer eens fanatiek te gaan zwemmen. Bij het ophalen van de sleutel bij hun huis zag ik Glamma met Hunter en Corbin (ik had die nog niet gezien sinds ik terug was) dus ben ik even naar binnen geweest om ook even bij te kletsen. Hunter was heel enthousiast om mij te zien en gaf mij een grote knuffel <3 (Corbin was ziekjes en lag op de bank). Het was gezellig om weer bij te kletsen met Julie (Glamma). Daarna heb ik 1 kilometer in het zwembad gezwommen. In de latere avond heb ik spelletjes gespeeld bij Mijke thuis.

- ZATERDAG 31 OKTOBER ; MIJN OFFICIELE LAATSTE 1STE JAARS DAG -

Op zaterdagochtend ben ik langs gegaan bij Iris en Freek in Manly om hun en Sophie (1 jaar) en Noud (2 jaar) te ontmoeten. Het was fijn om bij hun langs te gaan inplaatst van alleen een gesprek online te voeren maar zo ook echt het huis, de omgeving en de sfeer te kunnen zien en voelen. Freek en Iris zijn erg open en aardig en het klikte dan ook goed. Het was wel een beetje gek om weer helemaal Nederlands te praten maar je kunt zo wel veel makkelijker een gesprek voeren. Ik liet hun weten dat ik er over na zou denken en dat ik ook opzoek wilde naar een extra baan naast het au pair werk op de dinsdag, woensdag en donderdag. Op de terug weg naar Balmain liep ik langs de restaurantjes van Manly en besloot ik meteen ergens binnen te stappen om te vragen of ze nog mensen zochten. Bij het tweede restaurant waar ik binnen stapte reageerde ze vrij enthousiast en vroegen ze of ik dinsdag langs kon komen voor een trial. Dinsdag, de dinsdag waarop de Melbourne cup was.. een voorspelde super drukke dag maar goed ik wist niet precies wat mij te wachten stond en pakte deze kans aan. Ik liep nog even langs de markt in Manly waar ik van alles aangesmeerd kreeg. Ik kocht een setje herbruikbare folie gemaakt van Beewax (echt super handige dingen) voor de Brennans en voor mijn eigen familie, ik kocht een leuk schelpen enkelbandje en een ring met een australische penny. Toen ben ik met de ferry en de bus weer terug gegaan naar Balmain waar ik ook dit keer iemand tegen kwam bij QVB; Tom mijn hostdad. Tom was net klaar met zijn lifeguard patrol op Bronte beach. Eenmaal thuis aangekomen begon de drukte, snel de buitenkant van het huis versieren voor halloween voordat wij zelf halloween zouden gaan lopen. Rond een uurtje of 4 gingen wij zonder Betty (die had nog dansles) met zijn alle naar Julietta en Paddy toe. Dus ook weer lekker bijgepraat met Paddy en voornamelijk Julietta. Het was ook zo leuk om Will weer te zien, man wat is ook hij gegroeid zeg! Hij was vorig weekend 2 geworden en praat echt super veel (voorheen was hij best verlegen en kon hij nog niet zo goed praten). Gelukkig herkende Will mij nog en gaf hij mij een dikke knuffel <3. Rond een uurtje of 5 begon het Halloween lopen. Helaas was dit van korte duur want na 5 minuten begon het echt keihard (net als de rest van de week) te regenen.. Uiteindelijk hebben de kids maar 5 huizen gehad en zijn wij toen weer snel naar binnen gegaan waar de kids en ik Aladin gingen kijken.

- Hoe werkt Halloween in Australië ? Zover ik heb meegekregen (het is natuurlijk nog wel corona waardoor het veel rustiger en minder uitgebreid wordt gevierd dan gewoonlijk) kan je wel en niet meedoen aan halloween. Doe je mee dan versier je, je huis aan de buitenkant zodat kinderen weten dat daar snoep te halen valt en dit staat of in een grote bak voor je voordeur als je niet thuis bent of je staat bij de deur met snoepjes. Veel mensen die halloween fan zijn pakken flink uit en versieren hun tuin met allemaal spinnenrag en spinnen, uitgesneden pompoenen, nep bloed, spoken en andere enge dingen. Als kind zijnde ga je verkleed de straat over en als volwassen ben je haast genoodzaakt om dit ook te doen. Bij het ophalen van het snoep zeggen de kids; trick or treat en krijgen ze een snoepje aangereikt of mogen ze er zelf eentje pakken. Halloween lijkt heel erg op Sint Maarten alleen is het iets groter qua aankleding. -

Er werd fish & chips besteld wat mij deed denken aan het eerste weekend dat ik hier was, toen aten wij ook fish & chips bij het toen nieuwe huis van Julietta en Paddy (ze zijn hier vorig jaar terug heen verhuisd uit Amerika). Het was een gezellige avond met natuurlijk een alcholisch drankje, dit keer een gin & tonic <3. Na het avondeten brachten de Brennans mij bij Mijke waar ik had afgesproken heen te gaan in de avond. Nathalie en Dani (kende ik van het surfweekend) waren ook bij Mijke. We keken een enge film in de trant van Halloween en scary. Van Mijke haar hostparents kregen we wat lekkers van Nutie om te delen! Na de film ben ik nog even meegelopen naar Nathalie haar huis want die wilde zij graag laten zien. Toen lekker mijn bed in, inplaatst van een 24 uur lang durende vlucht terug naar Nederland.

Een gek idee dat ik oorspronkelijk nu onderweg zou zijn naar huis want Australië begint ook echt te voelen als mijn thuis.

Ik mis mijn zus, ouders, opa en oma en vriendinnen wel.. Ik had ontzettend graag iedereen even willen zien en willen knuffelen maar corona laat niet alles toe op het moment dus moest ik een keuze maken..

Bedankt iedereen die mijn blog leest en op de hoogte wilt blijven van mijn leven in Australië! Ik vind het ontzettend leuk om reacties te lezen en jullie op deze manier een kijkje te geven in mijn leven.

Will be continued..

1. Elly:
    23 november 2020
    Was weer leuk om te lezen. Verstandig om nog in Australië te blijven. Als je na dit jaar terugkomt mag je tenminste echt knuffelen ( hopelijk) 💖
  2. Jan:
    23 november 2020
    Weer leuk om alles nog een keertje te lezen.
    Geniet ervan
  3. Marjon Hopman:
    24 november 2020
    Hey Laura, nog een jaar langer blijven. Toch nog onverwachts maar wel heel leuk. Er is daar nog zoveel te zien/doen. Leuk om weer te lezen wat je hebt meegemaakt, alleen alle namen duizelen me wel eens. Je ontmoet zoveel mensen! Ben benieuwd of je inmiddels al een beslissing hebt genomen over het werkaanbod. Ik ga het lezen. Groetjes en veel plezier😘