February

18 februari 2020 - Sydney, Australië

Jaaa, we zijn mijn verjaardagsmaand in gegaan. Dit bekend ook de maand van mijn zus haar verjaardag en van valentijn. Ik ben nog steeds een klein kind wat betreft verjaardagen, ik vind het nog steeds zo leeuk en ben nog steeds nieuwsgierig wat ik zal krijgen. Helemaal dit jaar want dit jaar zal het toch even anders gaan, zal ik verjaardagskaarten uit Nederland ontvangen? En kennen mijn vrienden in Australië mij goed genoeg? We gaan het allemaal zien.. in de volgende blog!

In het weekend van zaterdag 8- en zondag 9 februari stond mijn eerste weekendtripje (naar Port Stephens) gepland! Ik had dit samen met Lies (Lies had dit ook geregeld), Inge, Celine, Jana, Lisa en Lisa geboekt. Op de vrijdag ervoor bleef Inge bij mij slapen omdat het voor haar niet mogelijk was om zo vroeg al op de afgesproken plek te zijn. Ik moest die avond ook oppassen dus konden wij mooi in de woonkamer chillen. Om half 12 s'avonds kregen wij nog een tijd EN plaatswijziging van de pickup point van het tripje doorgegeven.. Lekker slecht geregeld, Aussie trips. Inge en ik bleven wakker totdat mijn hostparents thuis waren omdat er opeens aan de straat werd gewerkt met harde boren. Er bleek een wateroverstroming te zijn in onze straat, het had die vrijdag de hele dag (elk uur 100% kans op) geregend. Na een wat korte nacht moesten we om kwart voor 6 opstaan en zaten we om kwart over 6 in de bus naar wake-up hostel sydney centrum. We waren goed optijd aanwezig en vertrokken haast een half uur later dan gepland.. Ondanks dat wij allemaal best moe waren hebben we al veel gekletst in de bus. Onderweg stapte Hanna ook nog in die ik ontmoet had bij de orientatiedag in Sydney. Na ongeveer 3,5 uur, twee tussenstops en burgerking frietjes later kwamen we aan bij stockton beach. Stockon Beach is een super groot strand met zandduinen van (dacht ik) 37 km lang. We switchen van busjes in een bus die gemaakt was om door de hoge zandduinen te rijden en met hoog bedoel ik echt steil en achtbaanachtig! Dit ritje naar de activiteit toe was al een activiteit opzich. We kregen hier uitleg over het zandboarden. Zandboarden, wat was dat gaaf en bijzonder om te doen! Alleereerst ging je zittend op je board van een normale heuvel af, de eerste keer was wel even spannend natuurlijk omdat je moet remmen met je handen en je ook naar kan vallen. Na een paar keer van deze heuvel te zijn afgeweest gingen we naar DE heuvel.. Deze heuvel was echt reusachtig hoog! We konden met zijn zessen naast elkaar en je ging hier ook zoveel sneller en langer vanaf in vergelijking met de kleine heuvel. Na een fotoshoot van ons glijend van de heuvels af mochten we ook staand van de heuvel proberen. Dit wilde ik uiteraard ook proberen en dit was nog veeel leuker dan zittend. Het staan was heel onstabiel en vele vielen dan ook van het board af doordat ze met het board recht draaide en abrupt stopte. Ik was een echte pro en ben niet gevallen (gelukkig) haha. We hebben dit zo'n twee uur lang gedaan en gingen toen weer terug met het busje over de zandheuvels heen naar onze bus. Het busje van Aussie day trips was niet super groot, stel je geen touringsbus voor hoor! We waren met zo'n 20 personen en aan de rechterkant konden twee personen zitten en aan de linkerkant kon 1 persoon zitten. We reden weer verder naar de volgende plek waar we gingen lunchen. Allereerst hadden we een uur vrije tijd om rond te lopen in Nelson bay. We zijn wat wezen winkelen en ontmoeten een Nederlands stel die al 20 of 30 jaar geleden naar Australië waren geëmigreerd. Ik kom de laatste tijd steeds meer Nederlanders tegen waarvan ook een aantal hierna toe zijn verhuisd. Toen hadden we om half 3 uur een BBQ lunch: worst, want dat hoort bij een BBQ hier en zelfs kip (eerste keer dat ik bij een BBQ een ander soort vlees heb gezien dan worst!) met salade. Hierna reden we naar Shoal Bay. We konden kiezen of we hier wilde zwemmen of een berg wilde beklimmen en vanaf daar mooi uitzicht te hebben. We kozen voor het laatste wat nog een best pittige klim was, ik denk dat we ongeveer 40 minuten hebben gehiked tot we de top hadden bereikt. Het uitzicht hier was heel erg mooi! Je zag aan beide kanten een strand, twee halve manen met in het midden een een andere berg. Dit was de klim en daardoor de gratis sportschool wel waard. Na dit uitstapje gingen we naar het hostel toe in boat harbour. Bij het hostel wat omringt was door bomen (een beetje een jungle achtige vibe) zaten allemaal wilde kangeroes! Dit was de eerste keer dat ik een kangeroe (en ook meteen een wilde) van dichtbij kon zien en aaien. Wat een mooie beleving. Na de fotoshoot bij de kangeroes stuurde wij alle foto's naar elkaar door om ruimte op onze telefoon te maken voor meer foto's uiteraard, haha. We speelde wat spelletjes en aten rond 9 uur met de hele groep pasta bolognese. Daarna gingen we beerpongen met theemokken en goon. Het was een gezellige avond in de openbare ruimte die erg muffig rook. We speelde nog meer kaartspelletjes en gingen toen naar bed. We sliepen met zijn zessen op een kamer en onze kamer bestond uit alleen maar Nederlanders, dolle pret dus. In de ochtend was er toast in de gezamelijke ruimte. Het heeft in de nacht tot aan de volgende nacht alleen maar geregend.. Gelukkig sliepen we in een soort bungalow en niet in een tent. Om 10 uur reden we weg vanaf het hostel naar de dolfijnenboot. Port Stephens staat ook wel bekend om het zandboarden op Stockon Beach en een dolfijnenspot tocht bij Nelson Bay. Ondanks de constante regen ging de activiteit wel door. Het was een grote boot met een binnengedeelte. Doordat het bleef regenen (flink hard ook) hebben we helaas geen dolfijnen gezien.. We mochten wel achter de boot zwemmen, er werd een net achter de boot gehangen en er was een glijbaan die leidde tot dit net. Het was heel koud maar toch koos ik er voor om samen met Hanna en uiteindelijk Celine te gaan zwemmen. De glijbaan was leuk maar deze was zeker een meter hoger dan het net waardoor je vanaf best hoog het water in viel. Het water was best ruig waardoor je soms tegen de paal van het net aan klapte, dit bezorgde een paar blauwe plekken op maar ondanks dat was ik wel blij dat ik het water in was gegaan, toch nog een activiteit van die dag. Na een tochtje van ongeveer 2 uur kwamen we weer terug bij Nelson Bay, snel rende we terug naar het busje. Onderweg terug naar Sydney stopte we bij een fish & chips kraam om te lunchen en reden toen weer 3 uur terug. Rond 6 uur waren we terug in Sydney en na een lange andere busroute en verkeerd gereden hebben was ik ook om 7 uur weer thuis in Balmain. Hier heb ik verteld over mijn tripje aan het gezin. Tom vertelde dat het er hier meer regen valt dan in Nederland maar dat alles in een paar dagen valt. Heel bijzonder.. en toevallig dat wij net dat weekend een tripje hadden geboekt. Gelukkig hadden wij zaterdag geen regen tijdens het zandboarden, daar hadden wij heel veel mazzel mee.

De maandag erna was ik wel wat moe van het drukke weekend maar gelukkig hoefde ik pas om half 10 te beginnen :). Die week heb ik maar liefst drie keer gezwommen en ging mijn waterpolo training niet eens door. Op dinsdag ben ik naar tante Aynsley haar zwembad geweest met Hugh en Charles, op woensdag ben ik naar het zwembad hier in de buurt geweest met Hugh en op woensdagavond ging ik ook naar Aynsley haar zwembad met Sabina. Op donderdag (13 februari) waren zowel Jeannette als Sabina jarig, allebei werden ze 25! Voor Jeannette had ik kleding besteld en naar haar huis laten bezorgen en voor Sabina haar verjaardag gaan we indoor skydiven..! Het was gek om niet bij Jeannette haar verjaardag te zijn en haar al 10 uur eerder te feliciteren. Gelukkig hebben we op mijn vrijdagochtend en haar donderdagavond nog wel gefacetimed, was ik er toch nog even een beetje bij. Op donderdagavond hadden we Sabina haar surprise party. We vierden dit bij Sabina haar 'oma'.

- Sabina is dol op honden en is de dogwalker geworden van een oudere vrouw uit Balmain, nu kwam ze zovaak langs bij Iraine dat ze vriendinnen zijn geworden en Sabina noemt haar nu Oma en Sabina is als haar kleindochter. Samen maken ze ook uitstapjes naar de kapper, het cafe, het theater dus dat is super grappig en leuk eigenlijk. -

Sabina vond de verassing, het hele huis was versierd en iedereen had wat hapjes gemaakt en meegenomen, super leuk. Er waren nog twee andere Duitse meiden (die ik wel eens eerder had gezien) en Sabina haar beste vriendin Mary uit Duitsland was er natuurlijk ook (zij had dit geregeld met ons). Het was een gezellige avond en eindigde met dat Iraine Duitse straattaal ging leren. Op vrijdag was het valentijn, niet veel bijzonders eigenlijk. In de avond ben ik samen met Inge, Bauke, Celine, Mijke, Lisa Dhylia uitgeweest in the argyle. Hiervoor had ik bij Mijke zelf pizza gemaakt en gegeten. Mijn hostparents en haar hostparents gingen allebei uiteten en dit kwam voor ons mooi zo uit, het was erg gezellig bij Mijke. In the argyle was een gemaskerd feestje. Aan het einde van de avond speelde we nog ping pong in de club en dronken alleen maar gratis flesjes water. Het was een super leuke avond en the argyle is heel fotogeniek met allemaal leuke licht gevende spreuken en mooie fotoplekjes haha. We aten een late night snack bij de mac donalds en gingen toen weer op huis aan.

Op zaterdag ging ik shoppen met Inge, Bauke en Lisa Schuiling bij Lisa in de buurt. Lisa loopt hier stage en woont in een super mooi appartement tegenover een groot winkelcentrum in Castle Hill (Noord Sydney). We kwamen hier groten deels voor de Cotton on outlet en laat die nou net in de verbouwing zijn.. We hebben alsnog een leuke shopdag gehad en ik heb weer wat nieuwe dingen gekocht.. In de avond moest ik weer oppassen op mijn kids omdat de ouders een 40-jarige verjaardag hadden. Ik vond dit eigenlijk niet heel erg want nu kon ik lekker thuis chillen op de bank en een filmpje kijken.

Op zondag stond er een dag tripje gepland ook van Aussie day trips.  Dus ook nu moesten we weer om half 7 in Sydney aanwezig zijn. Dit keer kon ik mee in de Uber die Mijke haar hostparents geregeld hadden (super lieeef). We gingen naar Jervis Bay met: Celine, Mijke, Annick, Amy, Lisa, Dhylia en Lisette (allemaal Nederlanders weer). Allereerst stopte we bij Huskisson Beach, hier hadden we ongeveer een uurtje vrije tijd voor we weer BBQ gingen lunchen (zelfde eten als bij port stephens). We hebben hier wat gezond en gekletst op het strand. Daarna gingen we door naar Hyams Beach met bijna net zulk wit strand als op de Whitsundays. Hier ging ik samen met Annick, Amy en Celine ondanks de regen (Ja het regende ook dit keer weer..) zwemmen. Het water was echter ook niet koud in vergelijking met de regen. Daarna gingen we door naar Berry voor de razend populaire donuts en milkshakes, wat echter voor ons best tegen viel. De donuts waren niet heel bijzonder, gewone kaneeldonuts die 2,20$ per stuk waren of zoals vele en ik deden 7,70$ voor twee donuts en een large (echt groot) milkshake. De laatste stop was bij Kiama. Hier stond een vuurtoren (niet een hele grote) en waren de rotsen handmatig bewerkt. Door de rotsen heen spoot af en toe het zee water omhoog, dit was echt gaaf om te zien. Iedereen was ook onder de indruk en aan de reacties horen leek het net een dolfijnenshow, haha. Hier maakte we wat foto's en ontmoeten weer een Nederlands stel. We zagen nog een buitenzwembad die er vanaf ver af mooi uit zag en gingen toen weer het busje in opweg terug naar sydney. De busrit duurde ongeveer 2,5 uur en om kwart over 7 was ik dan ook al weer thuis. Thuis heerlijk de BBQ (again..) restjes gegeten van de familie en toen Wie is de mol terug gekeken. Het weekend was wederom weer voorbij gevlogen helaas..

Volgend weekend vier ik mijn verjaardag en gaan we carnaval vieren! Een goed vooruitzicht weer.

1. Jan:
    18 februari 2020
    Ook in een gewone week maak je best nog wel wat mee. Leuk hor. Geniet ervan