Leuke dingen en jarig!

28 februari 2020 - Balmain, Australië

Nou zojuist voor het eerst mijn eyelashes laten liften. Ik dacht fijn kan ik gewoon zwemmen zonder dat mijn mascara uitloopt of zonder er moe uit te zien. Ik had dit geboekt (lekker hollands) bij groupon met een actie $40 voor wimpers liften, verven en wenkbrauwen verven. Het is vandaag donderdag 20 februari en ik ben in de ochtend tot hetbegin van de middag vrij. Vanochtend heerlijk even gefacetimed met Romy. Daarna uitgebreid ontbeten en een broodje ei klaar gemaakt voor de middag. Maeve was ziekjes en bleef thuis samen met mijn hostdad die de ochtend thuis zou werken. Maeve klopte in de ochtend vroeg al op mijn deur om te vragen of we het landenspel (heb ik ze geleerd) konden spelen. Uiteindelijk hebben we niet het landenspel gespeeld maar hebben we wel samen gestoepkrijt zodat Tom nog wat werk kon verrichten. Om 11 uur ging ik weg omdat mijn afspraak om 12 uur gepland stond en ik op tijd wilde zijn... De eerste twee bussen kwamen niet.. Ik helemaal gestrest om te laat te komen maar uiteindelijk kwam ik precies (op de minuut) op tijd aan nadat ik nog langs de salon ben gerend. Het plaatsje Wollicreek lijkt een beetje op china town, er lopen overal Aziaten rond. Bij de salon waar ik heen ging (forever beauty day spa) werkte dan ook een Aziaat (niet dat ik daar iets tegen heb hoor! ) De vrouw moest een beetje lachen dat ik een beetje bezweet binnen kwam en zo gehaast had om op tijd te komen. Ik ging op een massage bed liggen en ze zou alles stap voor stap uitleggen maar na de tweede stap zei ze de rest vertel ik wel na de behandeling (not). Ze liep soms ook gewoon de ruimte uit (ik had mijn ogen dicht maar hoorde dat) en raakte eens mijn been aan en zei wat ben je ook een mooie blonde dame.. Dit vond ik heel ongemakkelijk maar gelukkig bleef het daarbij en was het vast lief bedoelt. Na de behandeling zei ze steeds, 'vind je het mooi? Het is mooie he, je vind het mooi he. Wat een verbetering!'. Mijn wenkbrauwen hadden een lichte kleur en mijn wimpers waren geverfd en zijn nu iets langer, ik had er zelf wel iets meer van verwacht helemaal omdat het normaal boven de $100 kost. Nouja dat achter de rug te hebben ging ik snel weer op huis aan om op tijd Hugh van Pre-school af te kunnen halen.

Diezelfde avond ging ik samen met Dhylia naar de side bar voor de karoake avond, omdat we beide vrijdagochtend vrij waren. Samen hebben we Wannabe gezongen van de spicegirls. Het was best druk in de bar maar bijna niemand was aan het dansen dus het was ook een beetje ongemakkelijk. We ontmoeten hier twee mensen die werkte bij een hostel, met hen hebben we de verdere avond doorgebracht tot Damanja Wijker arriveerde!! Damanja en ik zijn vriendinnen uit Nederland via haar zus Terry-hale (mijn ex-huisgenootje en beste vriendin) kennen wij elkaar. Ik had aan mijn familie gevraagd of Damanja bij ons mocht slapen voor het (lange) weekend dat zij hier was en dat mocht :). Ik ontmoette Damanja bij Central Station (tegenover Side bar) waar zij met de grey hound bus was aangekomen om half 1 s'ochtends en samen zijn we met de bus naar huis gegaan. Op vrijdag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn we samen met Mijke gaan picknicken in het park (in Balmain) tegenover de Harbour bridge. We hadden allereerst een goede daad verricht door een zwerver een ijsje te geven (we hadden er 4 en waren met zijn drieeen). Na de picknick lunch zijn we weer terug naar huis gelopen om onze spullen te dumpen en zijn we toen door gegaan om allereerst Hugh van school te halen en daarna Charles van pre-school af te halen. Samen hebben we koekjes gemaakt voor mijn verjaardagsfeestje van de dag erna. De jongens vonden het geweldig om de koekjes te maken en hadden de grootste plezier met Damanja en mij. Toen de meiden thuis kwamen van school hebben zij de brownies gemaakt, toen had iedereen iets gedaan en was iedereen blij. Het was vrijdag dus dat betekende pizza en uitgaan (voor mij) dag. Damanja en ik zaten lekker buiten en kregen heel lief van Charles steeds een stukje pizza langs gebracht. Rond 8 uur zijn Damanja en ik naar de stad gegaan en hebben we (weer ja) de pubcrawl gedaan. Ik vond dit een leuke manier om meerdere plekken te laten zien aan Damanja. Allereerst versierde wij onszelf met allemaal accessoaris (een te moeilijk woord.. zonder Nederlandse correctie) die je gratis kon pakken, het was namelijk thema carnaval. We hoorde even later dat er een prijs werd gegeven voor de gene met de gekste/leukste/mooiste carnaval outfit en werden gelijk beide fanatiek, dit wilde we winnen! Helaas won geen van beide de prijs met het limbodansen dus moesten we echt de outfit prijs winnen. Ik ging bij mensen van de rij langs en had uiteindelijk nog een knal roze boa gescoord (yes). Samen met 3 Duitse meiden met bunny oortjes en brutels en een jongen met een zwart pak ging ik voor de prijs voor de beste outfit. Guess what? I won! Damanja en ik hadden afgesproken als één van ons zou winnen dat we dan samen uit eten zouden gaan, je won namelijk cash geld! Dus met mijn gratis decoratie won ik $50 cash :p. De avond was heel gezellig en onderweg kwam ik Lisette nog tegen. Damanja en ik besloten om, om half 1 weer terug naar huis te gaan. Na een pitstop bij de KFC hebben we uiteindelijk een Uber naar huis genomen (scheelde $1 met de bus dus dan mocht het wel).

Zaterdag! De dag waarop ik mijn verjaardag vierde was eindelijk daar. Samen met Damanja eerst wat uitgeslapen en toen hebben we het huis verjaardag ready gemaakt; ballonnen opgeblazen samen met Hugh & Charles, vlaggen opgehangen, alles opgeruimd (dit deed Tom) en spelletjes klaar gelegd. Laura had heel lief de boodschappen voor mij gedaan (ik mocht een lijstje maken met wat ik graag wilde hebben) en daarna hebben Damanja en ik alles gesneden en klaar gemaakt. Om drie uur was iedereen welkom en kwamen mijn eerste vrienden aan. Mijn hostparents waren het huis uit want de meiden hadden ballet en ik denk dat ze wat langer weg zijn gebleven zodat ik wat tijd samen had met mijn vrienden en ze niet 'in de weg zouden lopen'. We speelde als icebreaker twister en daarna is iedereen zijn eigen gang gegaan. We deden een tequila shot om in de stemming te komen en verder had ieder zijn eigen (klinkt cliche) drankjes mee. Kingsen kwam ook nog aanbod en daarna leerde we van Sabina een Duits spelletje. Rond 5 uur kwam mijn hostfamiliy terug en maakte Tom mijn hostdad alles klaar voor de bbq (zo ontzettend lief!). Mijn vrienden kletsten wat met mijn hostparents en sommige speelde met mijn hostkids. Haast iedereen vond mijn hostkids heel lief en leuk (op hun beste behavior uiteraard). Ik had een typisch Australische BBQ; sausages (on a roll) , bacon & eggroll en home made salade. Hierbij lekker hollands een stokbrood met gezouten boter (kruidenboter was er niet..). Het was een super gezellige middag en als afsluiter popte ik champagne en maakte we een groepsfoto. Toen ruimde we de boel zo ver als op en kleede een aantal zich om voor de Dutch carnaval party. Mijn hostparents en Glamma (de oma van de kids die ik ook had uitgenodigd) vonden onze costuums geweldig en daarom deden we een fotoshoot voordat we het huis verlieten. Rond half 8 zijn we naar de stad gegaan en zijn we naar the Vault gelopen (dichtbij  central station) voor het Nederlandse feestje. Voor 8 uur kreeg je een gratis shotje en we waren echt precies op tijd met een hele groep Nederlanders en drie Duitsers vulde wij bijna de hele kroeg. Met een uurtje was de hele kroeg gevuld met Nederlanders die allemaal luidkeels met de bekende liedjes mee zongen.  Mensen hadden echt uitgepakt met hun costuum; een levend bierflesje, een kadootje, een barbie na operatie en sommige hadden full moon decoratie (die wij natuurlijk ook wilde). Zelf was ik verkleed als Jasmine van Aladin. Het was een super gezellige avonden en ik kwam nog wat bekende tegen. Omdat ik (bijna) jarig was kregen we bij Sidebar gratis toegang en een drankje (mooi meegenomen). Samen met Damanja hebben we nog een tijd buiten the Vault gezeten nadat bijna iedereen naar huis was gegaan. We wat kletsten met andere Nederlanders. Na een pitstop bij de mac Donalds (alweer een foodstop.. kwam door Damanja :) gingen we op huis aan. Rond 3 uur lagen we weer heerlijk in bed.

Op zondag hebben Damanja en ik allereerst wat uitgeslapen en hebben ons toen klaar gemaakt om naar de stad te gaan. We zouden een typisch toeristendagje doen. We hebben de Harbour bridge over gelopen wat een heel mooi uitzicht weergaf over de opera house en de stad. Tijdens het wandelen zagen we een secret boot: er vaarde 4 boten om deze met zwarte geblinde glazen boot heen. Op de boot stond 'hey jude' en toen Damanja op internet informatie hierover opzocht was alles afgeschermd.. Diezelfde dag zagen we ook een politie helicopter rondjes over de stad vliegen voor zeker een uur lang. Iets daarna zagen we bij Circular Quay een straat die was afgeschermd met doeken waarbij 6 mannen een auto grondig gingen doorzoeken en daarna naar een niet zichtbare plek reden. Het was een verdachte dag zo te zeggen. We vervolgde de dag met een bezoekje aan het art museum (gratis toegang) en besloten daarna om wat drinken te halen bij Mac Donalds (was de goedkoopste optie). Toen zijn we naar de opera house gegaan en hebben hier een fotoshoot gedaan.  Onderweg bleven we nog even stil staan bij een man die een show deed met het jongleren van vuur, messen en reed op een meters hoge eenwieler. Echter was de man een beetje amateuristisch en maakte wat foutjes waarbij ook het publiek niet zo enthousiast raakte als hij gehoopt had. Om half 7 hadden we een reservering gemaakt bij the Argyle. We gingen hier uit eten voor het gewonnen geld van de pubcrawl. Omdat ik ook de eatclub app had en de voucher had geactiveerd kregen we 50% korting op de totaal prijs met inclusief de 10% extra zondag toeslag  hadden we alsnog geld over. Damanja had een heerlijke halumi burger (ze dacht dat dit vlees was en had helaas de verkeerde keuze gemaakt) en ik had wel echt een lekkere steak met friet en salade. We deelde een fruity cocktail in een kan en zaten beide super vol van al het eten en drinken. We namen de ferry weer terug naar huis en lagen om half 10 weer heerlijk op bed.

Maandag! 24 februari was aangebroken en dat betekende dat het met mijn verjaardag was! Helaas moest ik om 7 uur al beginnen (normaal om 8 of 9 uur). Toen de kinderen naar beneden kwamen (voor het eerst later dan mij) feliciteerde zij mij en kreeg ik hugs. Tom en LJ moesten allebei vroeg beginnen en ik bleef thuis met de kinderen totdat Betty en Maeve werden opgehaald door oom Tom voor school. Rond half 9 konden Charles, Hugh en ik opweg allereerst naar de supermarkt om wat broodjes te halen en daarna naar de DIERENTUIN! Omdat het mijn verjaardag was kon ik voor $1 naar Taronga Zoo (DE dierentuin van Sydney). We gingen met de ferry naar Circular Quay en vanaf daar met de ferry naar Taronga Zoo. Eenmaal daar aangekomen was het al half 11, we moesten om 3 uur weer terug zijn om de meiden op te halen (helaas.. een korte dag dierentuin dus). We gingen allereerst met een soort ski lift naar de ingang van de dierentuin. Deze lift was echt heel gaaf, een hele attractie opzich, je ging over de dierentuin heen waardoor je al wat dieren kon zien. We kregen een map bij binnekomst en er werd verteld om naar de zeeleeuwen show te gaan om 11 uur, dat is dus wat we deden. De show duurde maar 15 minuten maar was wel heel leuk om te zien. We waren helaas niet in de mogelijkheid om naar andere shows te gaan omdat er veel om of na 2 uur waren. We hebben de volgende dieren mogen bewonderen: de olifanten (van voren en van bovenaf), de giraffen, de stokstaartjes, de pinguïns, de zeeleeuwen, de tijgers (met attractie, je begon in een simulatie vliegtuig en kwam toen terecht in ‘afrika‘ dit was helemaal thematisch ingericht), de kangaroos, de struisvogels, de koala’s (van ver af) en de kinderboerderij met geiten, lama’s en konijnen die je kon aaien (waren hier niet eens 5 min omdat we toen terug moesten). Taronga Zoo is een super leuke dierentuin voor zowel volwassenen als voor kinderen. Voor kinderen hebben ze gekleurde cirkels op de grond die je de weg begeleiden door het park, een speurtocht waarbij je onderweg stempels kunt verzamelen en een kinderboerderij waar je de dieren mag aaien. We waren echt net, net te laat voor de (eigenlijk laatst mogelijke) ferry. We stonden voor de ferry toen het hek werd dicht gedaan en deze pas na dik een minuut weg vaarde.. Om het lange wachten leuker te maken haalde ik ijsjes voor maar liefst $5 per stuk (magnum en twee kinder chocolade ijsjes). De jongens zaten helemaal onder de chocola, dit zat overal; shirt, broek, arm, gezicht en rondom de mond. Gelukkig was tante Aynsley vrij (elke maandag) en haalde zij de meiden van school en bracht Betty naar piano (nadat ik had gezegd later aan te komen). In het park kwam ik Damanja, Mijke, tante Jullietta en de moeder van Winston & Alice (Kathryn) ook nog tegen. Na Maeve haar piano les werden we opgehaald door LJ en reden we terug naar huis. Omdat ik jarig was mocht ik kiezen wat we gingen eten! Ik koos mijn favorieten eten; chinees (het allerbeste is die mijn eigen mama maakt 💓). We kozen allemaal wat uit en Tom haalde het vanuit zijn werk op. We gingen (op mijn verzoek) met het gezin + Damanja gezellig samen buiten eten. Het was super leuk om met zijn alle te eten en er werd veel gekletst. LJ had diezelfde avond nog een (chocolade) verjaardagstaart voor mij gemaakt en die namen we met ijs als toetje! ❤️ Mijn dag kon niet meer stuk, omringd door super lieve mensen was mijn verjaardag (en feest) heel erg geslaagd.
In de avond nog koehandel gespeeld bij Mijke met Damanja en toen heerlijk wezen slapen.
Damanja vertrok om 12 uur s’nachts naar het vliegveld om door te gaan naar Tasmanië.

Dankjewel lieve mensen die eraan gedacht hadden om mij te feliciteren in de Australische tijd🕰.

Van mijn echte ouders had ik voordat ik wegging (als pre-birthday gift) een super mooie nieuwe backpack gehad, kreeg ik een heel lief kaartje en badeentjes voor de verzameling 💓. Van mijn zus heb ik een super leuke monopoly tas gehad (helemaal vanuit NL). Van mijn hostfamily heb ik indoorskydiven (!) als kado gehad en van de oma kreeg ik een getekende map met de high lights van Balmain (wat een leuke herrinering:).

Ik ben een gelukkig mens🥰

1. Mareit:
    Wat gezellig allemaal
  2. Jan:
    28 februari 2020
    Leuke berichten weer, geniet ervan.
  3. Wijnie:
    28 februari 2020
    wat ben jij een zonnetje en wat schrijf je weer een gezellig verhaal
  4. Geke:
    28 februari 2020
    Deze verjaardag vergeet je nooit meer!!
  5. Marjon Hopman:
    28 februari 2020
    Leuk om je verjaardag in een bijzondere omgeving te vieren! Je bent lekker verwend door iedereen. Dierentuin klinkt ook goed en volgens mij ben je al heel behoorlijk ingeburgerd in het Australische leven. Ik kijk uit naar je volgende verhaal!