new country, new family, new job, new me

9 december 2019 - Balmain, Australië

Beste allemaal,

Ik heb gemerkt dat ik in korte tijd al best wel veranderd ben:

Ik eet pizza (nu denk je misschien dat eet iedereen toch? maar nee ik vond dat nooit echt lekker), de familie heeft op vrijdag pizza-dag en dus eet ik ook pizza. Het is best oke, still not my favorite but it is good.

Ik eet tomaat (ze hebben bijna iedere week verse maaltijden, die je zelf moet maken, waarbij tomaat een veelvoorkomende ingredient is), ik wil niet onbeleefd zijn en eet eigenlijk alles zeker als het gezond is.

Ik eet/proef eigenlijk alles. Dit is best stom, maar ik had (zover ik weet) nog nooit mango gegeten. Nu is de vader van LJ een mango transporteur naar China en kregen wij een hele tree vol mango's mee naar huis dus LJ vroeg of ik het wilde proeven en uiteraard wilde ik dat. Ik weet niet of elke mango zo lekker is, maar dit was hemels! Zo super lekker, sappig en gezond ook nog.

Ik sport minimaal twee keer per week; op woensdagochtend loop ik hard, woensdagavond heb ik waterpolo training waar ik heen fiets (fietsen hier is echt zwaar, heuvel op en heuvel af), donderdagoverdag ga ik naar het zwembad om baantjes te zwemmen en te zonnen en daarnaast loop ik veel, elke dag zeker 8 kilometer (vaak meer).

Ik kook haast elke dag en kan volgens de familie ook echt goed koken (ze vinden alles tot nu toe erg lekker, niks verbrand of verpest). Eén van de kinderen zei zelfs dat ik het beste kon koken, nou als dat geen goed compliment is.

Ik praat niet zoveel als ik normaal zou doen, ik kan echt heel veel kletsen maar hier in Australië gaan de meeste gesprekken over hoe het met je gaat, hoe het weer is (vooral met de bosbranden en de rook), hoelang ik hier al ben en hoe de familie is waar ik mee samen woon. Mijn Engels is nog niet perfect maar elke dag gaat het beter en beter, niemand kijkt mij raar aan als ik fouten maak en ze begrijpen mij eigenlijk altijd en ik hen (dat is best belangrijk). Doordat mijn Engels nog niet volledig is stap ik minder snel op mensen af dan dat ik in Nederland zou doen. Ik wordt wel vaker aangesproken over mijn lengte, ik ben best lang en dat associëren ze al snel met Europa, mensen uit Europa zijn lang en aangezien haast iedereen in Australië wel in een land in Europa heeft gestudeerd of gewoond heeft weten ze dat. Het verbaasde mij echt dat zoveel Australiërs de lange reis naar Europa hebben gemaakt maar aan de andere kant Australië is omringt door water waardoor je al gauw naar verder gelegen landen vliegt als je toch besluit ergens anders heen te gaan. Australiërs vinden of Europa allemaal geweldig of ze willen beleefd zijn en zeggen dat allemaal.

Ik heb gemerkt dat Australië echt een mengelmoes is van Amerika en Engeland. Engels: links rijden, morning & afternoon tea, de nette gewoontes en gebruiken (please and thank you, behulpzaam zijn), ze hebben dezelfde koningin (Queen Elizabeth) en nog wel meer dingen waar ik nu even niet op kom.

Amerika: coffee; lots and lots of coffee places and drinkers, hectisch verkeer (ik snap het niet iedereen rijdt door elkaar alle kanten op..), the 'hey, how are you' vraag als mensen je begroeten, in mijn ogen soms wat overdrijven (te aardig zijn, dingen die wij in Nederland niet gewend zijn), de landen zijn beide groot en je moet in beide ver rijden voor de highlights, je mag autorijden als je 16, 17 bent (maar met een snelheidslimiet van 90 en 100), er zijn veel immigranten (overal zit wel een china town, soms een little italy), iedereen is your mate (hey mate, o be careful mate).

De grappige momenten van afgelopen tijd:

Hugh is 3 en kan zelf naar de wc maar toen hij leerde zelf naar de wc te gaan was hij soms te laat en mocht hij daarom ook in de tuin plassen (dit doet hij soms nog steeds..). Ik en zijn ouders proberen dit nu af te leren en hem naar de wc binnen te laten gaan, zoals het hoort maar soms wil dat niet helemaal lukken zoals die keer dat ik naar het park was geweest met Hugh en Charles. Charles luisterde niet en ik richte mijn aandacht op hem en ondertussen was Hugh op de straat aan het plassen... Het was best grappig om te zien maar ook echt niet best, we waren in de winkelstraat en er liepen veel mensen voorbij die het zagen.  Ondertussen weet hij nu dat hij aan moet geven wanneer hij moet en dat we dan samen opzoek gaan naar een wc.

Charles speelt graag met speelgoed van de andere kinderen en zegt dan altijd, 'I got this from my birthday'. Hij zegt het bij alles, alles! Ook toen we naar het park waren geweest, had hij zelfs een klimtoestel voor zijn verjaardag gehad als ik hem moet geloven. Bijna alles is van hem en gekregen op zijn verjaardag. Ik vraag nu ook vaak, 'did you got this from your birthday?'.

Gebeurtenissen afgelopen tijd:

Afgelopen zondag vierde we kerst met de familie van LJ. Dit deden ze omdat iedereen dit jaar kerst gaat vieren met de andere familie en ze elkaar zo toch nog even zagen. We zette de kerstboom op en de kinderen versierde deze, ze vonden het prachtig. We aten met zijn alle brunch en dronken champagne. Alle kinderen (7 in totaal) hebben zich de hele dag buiten vermaakt bij een boom waar ze op klommen, in de middag paste ik op samen met een andere babysitter en gingen de ouders samen uitgebreid lunchen.

Sinterklaas! Gisteravond heb ik sinterklaas aan Tom en LJ uitgelegd en ze herinnerde het zich nog wel van de Nederlandse au pair van twee jaar geleden. LJ is verzot op Nederlandse chocolade. Ook de kinderen vinden deze chocolade super lekker. Ik had de schoen van iedereen voor de openhaard gezet met een chocoladeletter voor de kinderen en een reep chocola voor de ouders en mijzelf. De volgende dag was ik in de ochtend vrij en hadden de kinderen super lief op mij gewacht met uitpakken, we deden dat gezamelijk in de avond. De chocoladeletters liggen nu in de koelkast want het is nogal warm en anders smelt het.. verschil moet er wezen.

Kerstviering nummer 2! Dit weekend zijn we naar Terrigal geweest waar de vader (+ vriendin) van LJ wonen. Ze wonen in een super mooi huis op 5 minuten loopafstand van het strand. Het was anderhalf uur rijden vanaf Balmain, dat was prima te doen. We gingen over de Harbour bridge en reden langs mooie plekken. Eenmaal bij het huis aangekomen dropte we de spullen en gingen we naar het strand. Op het strand aten we een typische Australische/Engelse snack: brood met patat en ketchup. Het smaakte verassend goed! We speelde bij het water en de rest van de familie arriveerde ook op het strand. Ik heb samen met mijn hostdad Tom (voor mij) voor het eerst in de zee gezwommen! Dit klinkt heel gemakkelijk maar het was best pittig, tegen de golven in zwommen we naar de eerste boei (zo'n 200 meter verderop) en vanaf daar zwommen we naar de volgende boei en weer terug. Het zwemtochtje was rond de kilometer. Omdat het zwembad waar ik vaak heen ga ook zout water bevat hoefde ik daar gelukkig niet meer aan te wennen, de golven, de visjes en de kwallen waren wel echt wennen. Ik was blij dat ik samen met mijn hostdad was want we waren toch best een stuk van het strand verwijderd in het diepe gedeelte. De familie vond dat ik erg goed kon zwemmen en al helemaal knap dat het mijn eerste keer zee zwemmen was. Iets later namen we een koude douche op het strand en liepen we terug naar het huis waar iedereen het zand kon wegwassen in de douche. Het was een hele chille dag met hapjes (toastjes met allerlei soorten smeersels, kaasjes en ham soorten) en champagne. Rond 5 uur kwamen er nog wat familieleden en begonnen we met het openen van de kadootjes. Tot mijn verassing kreeg ik ook kado's (ik had zelf niks gekocht voor iemand en verwachtte ook niks). Ik kreeg nieuwe (havaianas) slippers (mijn waren ook echt net stuk gegaan..), een super leuke en handige dunne handdoek/picknickkleed (eentje die iedereen hier heeft en die je ook wilt) en een chocoladereep (jumm). Super verwend dus ook :). Daarna aten de kinderen avondeten en keken ze een film. Wij (de volwassenen) aten pas om half 9 toen de kids op bed lagen. De vriendin van de vader van LJ had een heel kerstdinner voorbereid met: salade (met aardbei en noten, echt super lekker), lam, kalkoen, ham (zo'n super groot stuk waar ze plakken vanaf sneden) en aardappelsalade. Het eten was erg goed en zo ook de sfeer, we waren met 14 en er waren 9 kinderen, iedereen bleef ook slapen. Ik sliep op een matras in de beneden woonkamer en had eigenlijk een best goede nacht want ik was erg moe van de dag. De kinderen werden (zoals gebruikelijk) rond 5 uur wakker.. Om half 8 waren we met zijn alle weer op het strand. Het water was best koud dit keer. Ik ging samen met LJ en Sophie (haar zus) een stuk zwemmen. Er waren dit keer heel veel kwallen, ik vond het best eng (ookal zeide ze dat ze niet steken) dus ik besloot eerder terug te zwemmen. Ze begrepen mij wel maar het was ook wel weer grappig dus het werd wel aan de andere verteld uiteraard. Na het strand aten we brunch in het huis; versgebakken crosaintjes, ham (van gisteren), kaas en quiche. Er kwamen andere familieleden (de zus van de vader van LJ met het gezin) en we vierde nog een verjaardag. We aten heerlijke carrot-achtige zelfgemaakte taart. Daarna ging ik nog even met Sophie de stad in (bij het strand zitten hele leuke winkeltjes) en daar kocht ik een jurk voor de verjaardag van LJ (nu maar hopen dat het past want ik ken de australische maten niet en haar maat weet ik ook niet haha, dus hopen dat hij past en dat ze hem leuk vind uiteraard!). Toen reden we weer terug naar huis. De terugreis was pittig, Meave wilde graag muziek in de auto maar omdat de jongens al in slaap waren gevallen was dat niet handig en dus zeiden de ouders nee waarna Meave (geen grapje) een dik halfuur heeft lopen zeuren en huilen. Dit was een pittig terugreis..

Ik heb een fiets hier die ik mag gebruiken maar omdat de wegen hier allemaal zo steil zijn wilde ik graag een electrische fiets. Na even zoeken op marketplace (facebook) vond ik een mooie dames electrische fiets voor $550, na onderhandelen kon ik hem krijgen voor $400. Ik moest een aardig stukje reizen om de fiets op te halen, iets meer dan 3 uur was ik onderweg (heen en terug). Eenmaal bij het station aangekomen kon ik de weg niet vinden.. ik heb 50 minuten rondgelopen en een paar keer naar de verkoper gebeld, aan mensen de weg gevraagd en uiteindelijk kwam ik er dan toch. Het is een mooie witte damesfiets (iets aan de kleine kant), de remmen werken niet super maar de moter ondersteunt erg goed bij het omhoog fietsen van de heuvels (daar gaat het om). Ik ging weer terug met de fiets in de trein en fietste het laatste stuk vanuit Sydney naar huis. Een hele onderneming en hopelijk een goede investering zodat ik minder met de bus naar de stad hoef en gewoon lekker kan gaan wanneer en waar ik wil.

Ik heb een trip geboekt voor in de zomervakantie als het goed is ga ik 3 januari tot 18 januari een reisje maken langs de oostkust! Ik zal gaan beginnen in Cairns; great barrier reef dan ga ik naar Airlie Beach; Whitsundays dan door naar Rainbow Beach en Fraser Island; de tour met de barbie auto's(!) dan naar Brisbane en Byron Bay waarna de trip zal eindigen in Sydney. Ik ga eerst met de familie mee naar Armidale naar de ouders van Tom om daar kerst met de familie te vieren daarna zal ik alleen terug gaan naar Sydney om daar oud en nieuw te vieren (met hopelijk andere jongeren) en ga ik een Nederlandse nieuwjaarsduik doen op Bondi Beach samen met Lisette en daarna is er een Nederlandse afterparty met hollandse snacks! Dit worden leuke dagen dus! Ondertussen komen al mijn bestelde kadootjes voor de kinderen binnen (ik hoop dat alles optijd aankomt..). Ik heb voor alle kinderen twee spellen gekocht, lekker leerzaam en leuk. Ik ben dus echt een spelletjesfanaat en mijn missie is ook om spelletjes over te brengen naar andere. De meeste vinden spelletjes eigelijk ook heel leuk en het is helemaal geweldig als iemand een spel koopt die ze samen met mij hebben gespeeld omdat ze het zo leuk vonden.

Update: We hebben nog steeds een tuinrat.. (!) Ik schrik mij elke keer rot en vind het echt eng.. Gelukkig heeft Tom nu vergif gekocht en is het er nog 'maar' één, het waren er eerst twee. Toen LJ en Tom in Londen woondde hadden ze ook last van een rat (die zat dan wel in huis) en die heeft Tom toen zo flink gebeten dat hij naar het ziekenhuis moest en dat zij het huis moesten verlaten voor een maand.. Echt wel een heftig verhaal en ook de moeder van Tom die op visite was schrok zich dood toen ze de rat bij ons in de tuin zag na deze gebeurtenis.

oh en elke avond check ik de badkamer op kakkerlakken, ik mag van geluk spreken (of niet) als ik een avond niks zie. Er komen in de avond vaak 3 a 4 kakkerlakken tot leven en die rennen dan (ook omhoog, op dingen) in de badkamer en soms in de woonkamer. Het is niet echt eng, maar je schrikt er wel van en ik wil er ook echt niet op staan.. ze zijn best groot en zien er hard uit.

1. Jan:
    9 december 2019
    Weer een hoop meegemaakt, leuk hor. Zo te horen geniet je met volle teugen. Succes met alles
  2. Mareit:
    9 december 2019
    Wat leuk overal kerst te vieren en dat in de hitte. wat heb je al ontzettend veel gezien en meegemaakt.
    In januari zomer vakantie heerlijk.is het een georganiseerde trip?
    Wat een leuke foto's
  3. Geke:
    9 december 2019
    Wat een geweldige dingen maak je mee fantastisch hoor!! En zoveel kerst vieren dat is toch echt wel grappig😅
  4. Marjon Hopman:
    9 december 2019
    Hey Laura, dat is zo'n beetje de hele maand december kerst vieren haha en leuk dat zelfs de bus versierd is. Gezellige foto's van jou en de kinderen, kan zien dat iedereen geniet. De jongetjes zien er wel een beetje ondeugend uit.
    Fijn dat je lekker gewend bent en dat je het zo te lezen prima naar je zin hebt. Je vakantie is ook een leuk vooruitzicht. Wordt vast een prachtige reis.
    Fijne feestdagen in het warme Sydney (beste wel gek, Kerst met zomerse temperaturen). Groetjes vanuit een (helaas een stuk kouder) en winderig Nederland.
  5. Gina:
    9 december 2019
    Wat super leuk allemaal, Laura. Je kan boeiend schrijven. En leuke foto's!
  6. Wijnie:
    11 december 2019
    wat een mooi verhaal heb je er weer van gemaakt elke keer weer leuk om te lezen je geniet met volle teugen .veel plezier
  7. Menno:
    11 december 2019
    Hoi Laura weer een leuke update vanuit the Outback. Lijkt me heel raar om kerst te vieren met die temperaturen. En dan ook nog nieuwjaar vieren. straks met dit weer. Maar is allemaal wel leuk om dit zo mee te maken. Leuk dat je ook overal gewoon bij betrokken word door de familie. Zo word de band tussen jullie ook nog eens versterkt natuurlijk. Je nieuwe fiets lijkt me wel een must als je iedere keer die hellingen op moet. Je hebt in ieder geval een mooie trip eerdaags te maken langs de oostkust. Het Great Barrier riff lijkt me super om te bekijken met een duikbril en snorkel. Een hele fijne kerst gewenst en tot het volgende verhaal.