Rainbow beach - Fraser Island 🌴 & Brisbane

15 januari 2020 - Rainbow Beach, Australië

Na een lange en een wat ongemakkelijke busrit kwam ik om half 1 s’middags in Rainbow beach aan. -Het freedom hostel van Rainbow beach leek erg op Nomads van Airlie beach, het leek ook een beetje op een resort en had ook eigen badkamers, twee buiten zwembaden, twee keukens en eetplekken.-                                       De check-in was vanaf half 2 dus besloot ik om naar het zwembad(je) van het hostel te gaan. Het begon al aardig warm te worden.. Ik had in mijn handbagage tas (voor in de bus) mijn handdoek en nieuw gekochte bikini zitten dus ik hoefde niet heel mijn backpack door, die kon ik in de bagageruimte neerzetten. Het was lekker om even af te koelen in het water en wat te zonnen. Rond 2 uur checkte ik in en dumpte ik mijn spullen in mijn kamer. In mijn kamer praten ik een tijdje met mijn kamergenoot die uit Engeland kwam. Daarna ben ik naar het centrum gegaan. Het ‘centrum’ was circa 7 minuten lopen en bestond uit (aan twee kanten) zo’n 16 winkels/cafés/restaurantjes. Als je dit straatje uit liep kwam je uit bij het strand. Ik ben helaas niet naar het strand geweest en weet eerlijk gezegd ook niet waarom het rainbow beach heet 🙈. In het centrum kwam ik de meiden uit Canada tegen waarmee ik samen gedoken had in Cairns en even later kwam ik Leah tegen die ik ontmoet had in Airlie beach. Ik kocht twee wortels en ben toen samen met Leah wezen lunchen bij een burger restaurant. Ik had een kip burger met aardappel frietjes. We praten elkaar bij over de boottrip naar de whitsundays en ontdekte dat we samen naar Fraser island zouden gaan de volgende dag. Toen zijn we weer terug gegaan naar het hostel en heb ik een handwasje gedaan. In mijn kamer ontmoeten ik Izzy (Isabel) die ook uit Nederland kwam. Ik heb een tijdje met haar gepraat en samen zijn we naar de fraser island meeting gegaan die om half 5 begon. Tijdens de meeting ontmoette ik mijn autogroep waar mee ik de meeste tijd zou doorbrengen op Fraser island. Mijn auto bestond uit: Beckey, Niclah, Lisa, Julie (een Ierse vriendengroep), Katrin (Zwitserland), Fiona (Ierland), Izzy en ik (Nederland). We besloten gezamenlijk om 1 zak goon van 4 liter per persoon te kopen voor op het eiland.                     /Goon is goedkope wijn in een zak en is blijkbaar heel bekend bij Backpackers/                         De meeting ging het grootste gedeelte over de gevaren op Fraser island want dit schijnt dus één van de eilanden te zijn met de meest dodelijkste dieren... (Wist ik niet). Dieren die je tegen kunt komen: dodelijke kwallen, dingo’s, giftige spinnen- en slangen. We werden daarom aangeraden om bij de groep te blijven en in de avond altijd met zijn tweeën op pad te gaan en bij het kamp te blijven. Ook gaven we op wie er konden autorijden en werden onze rijbewijzen gecheckt. Inclusief mijzelf konden en wilde er vier mensen van mijn autogroep rijden. Na de meeting was het alweer 7 uur en besloot ik mijn wortel te gaan eten. Uiteindelijk bleef het bij de wortel (de lunch was heel vullend) en was dit dus mijn avondeten. ~Welkom in het backpackers leven waarbij je aan de ene kant bezuinigd op kosten en aan de andere kant meer geld besteed aan drankjes.~ Ik zat aan een picknicktafel voor het café en al snel kwam er een groep jongens bij mij zitten. Het bleek dat 4 van de 5 jongens uit Nederland kwamen. Ik voerde een heel gesprek met hen over wat ze in Nederland deden en wat ze hier al gedaan hadden uiteraard (dit vraag je aan iedereen). We speelde shithead en deden daarna mee met de bingo. Mensen die mij kennen weten dat ik dol ben op bingo (het presenteren vooral maar meedoen ook). Samen met drie Nederlandse jongens en een Engels koppel zat ik aan tafel. Iedereen had kaartjes voor drie speelrondes: de eerste ronde bestond uit een kruis dwars over je blad met getallen (dus niet horizontaal of verticaal maar in de vorm van een kruis), de tweede ronde bestond uit een vierkant midden op je blad en bij de laatste ronde moest je een volle kaart hebben. De bingo was gebaseerd op drinken en er waren dan ook speciale regels: elk getal met 8 was drinken, bij elk getal met 7 moest je zsm een vinger in de lucht doen, bij elk getal met 4 moest je in de lucht springen en 35 was samen met iemand dansen. Was je de eerste die een actie uitvoerde dan mocht je uit een pot een kaartje trekken en kon je drankjes winnen. Wanneer iemand bingo had won diegene bij de eerste ronde $20, bij de tweede ronde $50 en bij de laatste ronde $100! Ik had helaas geen bingo maar was wel een paar keer op tijd met het uitvoeren van de actie en had daarbij 1 gratis shotje gewonnen (er zaten ook kaartjes met geen prijs tussen). De avond was super gezellig en één van de Nederlandse jongens bleef maar bier en tequila shots voor ons halen (goedkope avond). Ik bleef nog een tijdje met een Nederlandse jongen kletsen en ben toen naar bed gegaan. De volgende dag (zaterdag) kon je vanaf half 7 gratis pancakes halen en dat besloot ik te doen. Het was even vroeg opstaan want ik nam ook een uitgebreide douche maar de pancakes waren het waard (en het gratis gedeelte ook, haha). Toen checkte ik uit (moest voor half 8) en liep ik door naar de autorijders meeting. Deze meeting begon wel zo’n 30 minuten later dan gepland.. In de meeting werd uitgelegd hoe de auto werkte en wat voor soort autoritjes het waren. Hierna liepen we met al onze spullen naar de opgestelde 4 wheel driver auto’s toe. We kregen hier nog uitleg over het eten, we moesten ons eigen eten maken per autogroep en dit werd meegenomen in koelboxen in de leidende auto die een trailer bevatten. Ik was car 8 en dus mochten wij pas als laatste vertrekken. De auto was niet heel groot, je had twee personen voorin, drie in het midden en drie krap op de achterbank. Ik zat het eerste stuk krap op de achterbank met bijna geen beenruimte (voor lange mensen is dat geen pretje..). Beckey reed het eerste stuk naar de boot voor fraser island tot aan de eerste lunch stop. De gids van autogroep 5 t/m 8 (Scott heette onze gids) vertelde wanneer je van drivers wisselde en wat voor soort rit het zou worden (moeilijk of een makkelijke rit). We aten na een tijd op het strand gereden te hebben wraps vanaf de achterbank van de auto’s. Het was heerlijk om even de benen te strekken en bij de volgende rit wisselde wij dan ook allemaal van plek, ik zat toen in het midden van de auto aan de kant van het raam. De tweede rit was door het regenwoud heen. De grond was zanderig met kronkelende boomstronken waardoor de rit heel hobbelig was. Je ging nog net niet door het dak heen, soms veerde je zo hoog de lucht in. Na bijna anderhalf uur over deze ‘weg’ gereden te hebben kwamen we aan bij Lake Mckenzie. Hier hadden we ongeveer ander half uur vrije tijd. Het meer was prachtig, echt ontzettend mooi. Het strand was bijna net zo wit als bij de whitsundays (heel erg vergelijkbaar, net zo zacht ook) en het water was helder licht blauw de eerste de eerste 8 meter en daarna helder donker blauw: vanaf daar ging het zand 7 meter de diepte in. Het was bijzonder om te zien en te voelen hoe het zand vanaf deze kleurverandering zo de diepte in ging. Het water was zo schoon dat je het kon drinken (dit was geen zout water), dit heb ik geprobeerd en het smaakte erg goed! Samen met de autogroepen 5 t/m 8 vermaakte wij ons prima in het water en op het zand. Terug bij de auto aangekomen wisselde wij weer van plek en driver. Er werd harde meezing muziek gedraaid in onze auto en de sfeer was dan ook goed! Het was heel belangrijk om dicht bij elkaar te blijven met de auto’s tijdens het rijden om zo de leading vehicle niet uit het oog te verliezen en te verdwalen of vast te raken in het zand. We hebben drie keer onderweg moeten stoppen omdat een auto vast raakte in het zand. Toen we uit het regenwoud weer terug waren op het strand werd er een dingo (het lijkt op een hond maar is gevaarlijk) gespot. We stopte de auto’s op een zandheuvel om te kijken waarbij onze auto vast raakte in het zand. Scott heeft toen onze auto uit deze zandheuvel gereden na vele pogingen van Julie die toen reed. Na dit incidentje reden we naar de campsite. De campsite was omringd door hekken om zo een dingo vrije zone te hebben. We laden al onze spullen uit de auto (een kleine tas per persoon en wat kussens) en kozen een tent om in te slapen. Ik deelde een tent met Izzy, het waren tweepersoons tenten ⛺️ . Er werd verteld dat het die avond volle maan zou worden en dat hij oranje zou zijn dus besloot onze groep om na de zonsondergang te koken. Izzy en ik speelde nog twee potjes volleybal met een groep Duitsers (want die zijn overal). Daarna dronken we wat en gingen samen met de autogroep naar het strand toe. Helaas konden we de zonsondergang niet zien maar even later wel de oranje gekleurde volle maan! We zaten met een andere autogroep op het strand en luisterde muziek. Rond 8 uur besloot onze groep om terug te gaan om te beginnen met koken. De weg van het strand naar het kamp was nog geen 300 meter. Tijdens het teruglopen volgde een, wat agressieve, dingo ons. Dit was wel even een eng moment. We liepen allemaal met een zaklamp en twee meiden hadden een stok meegnomen vanuit het kamp om de dingo af te schrikken. De dingo bleef rondjes om ons heen lopen maar viel gelukkig niemand aan. Toen we bij het hek aan kwamen kregen we het slot niet open... Na 5 minuten lukte het iemand om eindelijk het slot te open.. Snel sloten we het hek weer en waren we dingo veilig. We verdeelde de taken voor het koken en afwassen. Ik sneed de groentes en bleef bij de pan met noedels. We aten noedels met kip, wortel, ui, champignons en courgette. De maaltijd was erg goed. In de avond bleef ik bij de picknicktafels hangen en ontmoeten ik wat andere mensen. Er waren heel veel mensen uit Ierland, Engeland en natuurlijk de Duitsers en Duits sprekende landen. Izzy en ik waren de enige Nederlanders op ons kamp. Tijdens de avond zagen we ook de autogroepen 1 t/m 4 want die reden met een eigen gids naar dezelfde plekken maar op andere tijden. Ook waren er mensen op de campsite die al een dag eerder op Fraser island waren aangekomen. Het was leuk om andere mensen te ontmoeten en er waren ook verschillende dingen te doen op de campsite: een open discohuisje (moest je eigen muziek mee brengen alleen de verschillende kleuren lichten waren aan), hangmatten, een volleybalnet, een ping pong tafel en één gedeelde toilet en douch hok. Je deelde deze faciliteiten met alle groepen van dezelfde organisatie (Dingo’s), elke avond kwam er dus weer een nieuwe groep bij. Ik besloot om niet al te veel te drinken en niet laat naar bed te gaan omdat het de avond ervoor wat meer was geweest. Ik ging om half 11 naar de tent na het poetsen van mijn tanden en het ophalen van mijn vergeten slaapzak (had ik wel betaald maar vergeten op te halen voordat wij vertrokken met de auto’s). Het was erg warm in de tent en een beetje claustrofobisch weer. De grond was heel hard, er was alleen een dun foam laagje onder de tent gelegd en dus sliep ik op mijn slaapzak. Het was moeilijk in slaap komen op de harde grond en met de muziek nog op de achtergrond.
Na een niet al te beste nacht stond ik om 7 uur op. Ik was de derde die in de ‘keuken/eetgedeelte’ was. Ik hielp met wat troep opruimen van de avond ervoor en kookte toen water. Samen met Katrin en nog 5 andere ben ik toen begonnen met ontbijten. Voor ontbijt was er melk, jus d’orange, zelfgemaakte thee/koffie, brood met beleg (pindakaas, jam of chocopasta) en cereal. Ik nam brood omdat ik niet van melk hou en er geen yoghurt was (kan niet alles hebben uiteraard). Rond 9 uur vertrokken we weer met de auto. De auto indeling werd wat veranderd doordat de mensen uit groep 5 die in de leading vehicle zaten ook graag wilde rijden. Ik offerde mijzelf op om in auto 6 te gaan waarvan 1 meisje in de leading car was verplaatst. De groep Ierse vriendinnen en Fiona gingen naar de leading car. Na deze wissel was ik dus terecht gekomen bij een hele andere groep die ik nog niet veel gesproken had, dit vond ik wel leuk om ook hen beter te leren kennen. Deze auto bestond uit: 3 Engelsen, 1 Duitser, 1 Frans, een Engels koppel en mij. De auto had, inclusief mij, 4 drivers waarvan ik en een ander vrouw alleen de makkelijkere rit wilde rijden. We gingen op weg naar de champagne pool. Het was een zware rit over het strand waarbij het vloed was en er bijna geen strand was. De meeste auto ritten duurde rond de 45 minuten. De champagne pool was een van de weinige plekken waar je veilig (zonder dodelijke kwallen) op Fraser island in de zee kon zwemmen. Het was ook een soort zwembad achtig omdat het omringd was door rotsen. Het water schuimde heel erg (voelde aan aan als badschuim) vandaar ook de naam champagne pool. We bleven hier ongeveer een uur en net voordat we weg zouden gaan begon het best hard te regenen.. Iedereen snel de auto in, nog nat van het zwemmen of van de regen. We reden toen weer terug naar het camp waar we lunch aten. Met de oorspronkelijke autogroepen kregen we net als de dag ervoor, 4 tomaten, een komkommer, een zak ham, een pak kaas, wat sla, brood en wraps. Ik leerde het Engelse koppel uit mijn nieuwe autogroep het spel shithead en ze vonden het super leuk. De vrouw zei zelfs dat ze dit het leukste kaartspel vind tot nu toe (daar doe je het voor). Na een lunch/rust pauze van ongeveer anderhalf uur gingen we weer de auto in op naar een meer (ben de naam even kwijt) wat ze ook wel de spa van Fraser island noemen. Het water zag er troebel en donker uit maar was wel lekker warm en scheen heel goed voor je lichaam te zijn. Al snel begon het heel hard te regenen... Iedereen was toch in het water wat warmer was en was toch al nat. Helaas moesten we er opgeven moment wel weer uit en door de regen naar de auto toe. Ik ben hier bij het meer mijn geliefde thermo dopper vergeten en bij terug keer was hij weg.. (Sorry lieve Hema collega’s, ik heb hem elke dag gebruikt hier in Australië tot dit moment..) Toen zat iedereen weer nat in de auto met handdoeken om zich heen. We aten wat koekjes in de auto want dat is bij elke bekende plek op Fraser island verboden vanwege de dingo’s. Weer terug aangekomen bij het kamp gingen de meeste mensen douchen, ik besloot dat niet te doen omdat ik de volgende dag toch weer het water in zou gaan en zanderig zou worden. Het avondeten van deze avond was steak (jumm) met salade (sla, tomaat, komkommer, ui en aardappelen). Ik had samen met Beckey de steaks gebakken (deed mij denken aan mijn werktijd bij de Hema) en de groentes gesneden. Na het avondeten speelde we drankspelletjes met allereerst onze autogroep en later met een groep van 20 man. Dit was echt super gezellig!
Opgeven moment kwamen er drie jongens aangelopen waarvan één best knap was. De vier Ierse meiden zagen hem wel zitten en riepen hem naar onze tafel toe om te flirten (het was echt geniaal). De jongen hete Derek en was eigenlijk heel aardig toen ik later met hem alleen in de disco stond waar de muziek maar niet werkte. De tweede avond had ik wel wat meer gedronken (niet al te veel) en was echt heel leuk met de nieuw aangekomen groep.
Ik ging rond half twee naar de tent en heb een onrustige nacht gehad. Ik bleef veel denken aan de eventuele (dodelijke) spinnen en slangen die er konden zijn en was bang om mij te verslapen. Na vanaf 5 uur wakker gelegen te hebben ben ik om 7 uur opgestaan heb ik mijn tas met spullen gepakt en ben ik het ontbijt weer een beetje gaan voorbereiden. Het bleek dus dat we weer om 9 uur zouden weg gaan en ik geen stres had moeten hebben over het verslapen. - Ik had gehoord van de Nederlandse jongens dat zij de laatste ochtend om 6 uur s’ochtends opstonden en de zonsopgang hadden bekeken. Vandaar dat ik bang was dat de groep weg zou gaan zonder mij.- De ochtend verliep hetzelfde als de vorige dag, iedereen was moe en had niet zo lekker geslapen. We stopte onze spullen in de auto’s en reden toen van het camp af, op weg naar de laatste stop voordat we terug zouden gaan naar het hostel. De laatste stop was bij een beek (ook deze naam ben ik kwijt..). We hadden daar bijna twee uur de tijd om met banden door de beek te gaan en ons te vermaken op het strand (er was een volleybalnet, er waren ballen waar je mee kon overgooien etc en je kan zonnen natuurlijk). Het water van de beek was heel helder je kon alles zien, het was zo’n 1 meter diep, had een lichte stroming en was best wel koud. Ik ben hier een aantal keren door heen gegaan, de eerste keer zelf floated (vond iedereen heel knap dat ik dat kon, zij liepen er doorheen) en de andere keren in een rubberband. Daarna nog wat gezond, de laatste keer wraps gegeten bij de auto’s en toen de auto weer ingestapt. Rond half 2 reden we weer terug naar de boot, het eerste stuk reed iemand anders en het tweede stuk reed ik! Voor de drivers wissel hadden we nog een probleempje, de band van de leading car was plat... Hier hebben we dus een tijd staan wachten. Ondertussen begon het keihard met regenen en onweerde het ook. Er was verteld dat het bijna nooit regende en wij waren dus de lucky bastards die twee dagen regen hadden.. Na wat hulp van jongens uit de groep die zo lief waren om in de stort regen de band hielpen te verwisselen, stonden we nog zo’n 10 minuten stil omdat je haast niks kon zien door de regen. Toen was het mijn beurt om te rijden, ik had hier wel naar uitgekeken maar vond het ook heel spannend omdat er 7 andere in de auto zaten, ik voor het eerst over het strand zou rijden, voor het eerst zou moeten schakelen met links en voor de tweede keer links zou rijden. Gelukkig ging dit goed mits dat ik de koppeling niet goed in de drie kreeg en daar nog wel mee moest kloten een paar keer.. We reden door plassen en over het zand uiteraard, wat was dit gaaf om eens te doen! De regen stopte opgeven moment en ik probeerde de wissers uit te zetten waarbij ik per ongeluk de achter wissers had aangezet die er niet waren (geen idee waarom die er niet waren..). Na 5 minuten ontwaakte mijn auto van hun dutje (iedereen was zo moe en ik wilde ze ook niet wakker maken om te vragen hoe ik de wissers uit moest zetten..) en roken een vreemde geur en zagen wat rook uit de auto komen. Na bevel van de andere stopte ik de auto, de rest van de auto’s reden door omdat ze niet wisten wat er aan de hand was. Door de walkietalkie werd gecommuniceerd dat wij een probleem hadden en iets later kwam Scott, gevolgd door de andere auto’s, terug gereden om te kijken wat er was. Het bleek dus de achter wisser te zijn die er niet zat en daardoor een soort koortsluiting veroorzaakten. Scott draaide deze weer uit en na een grondige check was alles prima en konden we weer verder. Ik voelde mij zo stom.. de hele groep moest op mij wachten omdat ik aan de verkeerde knop had gedraaid. Mijn auto was heel lief en zei dat het niet mijn fout was. Toen we eenmaal weer bij de boot waren aangekomen wisselde ik weer van driver zodat ik relaxed het laatste stukje kon zitten. De eerste boot die aankwam was vol, de tweede boot die aankwam was bijna vol (wij zouden er niet allemaal op passen) dus wachten we op de derde boot. Dit wachten heeft zeker nog een uur geduurd, we verlieten de auto en schoten de bal naar elkaar over om te tijd te verdoen. Rond half 5 waren we (waarschijnlijk veel later dan gepland) weer terug bij het hostel. Met onze tas en koffer/backpack uit de opslag container checkte we in bij de receptie. Dit inchecken verliep heel soepel; je zei je autogroep nummer, je naam en kreeg toen de sleutel. Ze hadden alle mensen van fraser island in dezelfde kamers gedaan, naast elkaar. Onder het uitpakken, chillen, wassen (want dat was zo fijn!) en drogen kwam je overal mensen tegen van de fraser island groep. Het was echt gezellig en leuk dat je haast iedereen kende. Ik deed samen met twee andere meiden mijn was en we deelde de kosten (echte backpackers). Opzich hoefde ik niet te wassen maar sommige dingen waren zo plakkerig en vies geworden dat het wel heel fijn was, ook vooral mijn bikini, badpak, handdoeken en pyjama die ik het meeste gebruik. Na een heerlijk douche ging ik samen met Izzy naar het centrum, hier kwamen we ook verschillende mensen van de groep tegen. We besloten om eten te gaan halen omdat we beide geen puf hadden om te koken en de supermarkt vrij duur was. We aten bij dezelfde burger restaurant waar ik al geluncht had met Leah. Ik had boneless buffalo wings (heel erg lekker) en Izzy had de classic burger. Ik sloot het eten af met twee bolletjes ijs van de ijsco bar. We vervolgde de avond met shithead bij de picknicktafels van het hostel en dronken nog wat bier. Izzy en ik verwachtte meer mensen te zien van de fraser groep maar blijkbaar was iedereen zo toe aan een echt matras en was al vroeg gaan slapen. Rond 11 uur ben ik ook naar bed gegaan en heb ik heerlijk mogen slapen op een echt matras (daar verlang je naar als twee nachten op een harde ondergrond moest slapen).

De wekker ging om 8 uur, te laat voor de pancakes, dus maakte ik mijzelf klaar voor de dag, checkte ik uit en haalde ik broodjes bij de supermarkt. Ik had op een bord gezien dat de mango’s in de aanbieding waren voor $3 per twee, dus kocht ik 🥭 🥭. Uiteindelijk betaalde ik $6 voor de twee mango’s waarna ik terug ben gegaan naar de winkel en een moeilijk klant was. Het scheen een drukfout te zijn en het moest 2 voor $4 zijn op zijn minst, dus na het verwijderen van het $3 bord kreeg ik toen uiteindelijk $2 terug (ik blijf een niet al te rijke backpacker dus alle beetjes helpen). Om 9.45 am had ik de bus van Rainbow beach naar Brisbane. De busrit was prima, ik raak er nu aan gewend en heb mooi de tijd om mijn blog te schrijven. We stopte bijna een uur lang op een plek, dat vond ik persoonlijk wel te lang en zonde van mijn tijd..

Om 3 uur (circa 5 uur later) kwam ik aan in Brisbane! Met de navigatie liep ik naar het hostel toe. Aangekomen bij het hostel (summer house backpackers) checkte ik in, dumpte ik mijn spullen op de kamer die ik eerst niet kon vinden en at ik een mango. Toen ben ik de stad in gegaan opzoek naar winkels. Ik at late lunch/vroeg dinner om 4 uur bij een restaurantje. Ik had een schnitzel met frietjes en salade voor $15.
~ In elk restaurant, club, pub, cafe in Australië serveren ze gratis water! Meestal staat er een grote kan/jar met glazen ernaast op de bar wat je kunt pakken en anders vragen ze dit ook altijd als je iets besteld. Dit is echt een goed initiatief! Zouden ze in Nederland ook moeten doen. ~

Ik kwam terecht bij (ik denk) de hoofdwinkelstraat van Brisbane. Ik vond dit erg lijken op de winkelstraat in het centrum van Rotterdam; er was een groot middenpunt en er waren daar vandaan vier straten met winkels. Ik kocht wat souveniertjes en een lange rok want dat is lekker luchtig en niet zo kort als het warm is. Om 6.40 pm liep en rende ik het laatste stuk weer terug naar het hostel. Ik had mij opgegeven voor de kroegentocht van Peterpan (reisorganisatie, die overal zit en ook in mijn hostel gevestigd was). Deze vertrok om 7 uur. Snel dumpte ik mijn tas in de kamer en liep ik terug naar de receptie waar al vele zich hadden verzameld. We begonnen bij het hostel naast ons hostel en kregen allemaal een (herkenbaar) geel fel bandje. Ik nam hier de ‘Dutch tropical’ vanwege de naam uiteraard en hij was ook maar $10 en dat voor een cocktail! Bij het bestellen van het drankje kregen we een gratis (standaard) shotje. Ik ontmoette hier (uiteraard) Duitse meiden en een Nederlandse jongen. We stelde de gebruikelijke, waar kom je vandaan, waar ben je al geweest en ga je nog naartoe, hoelang blijf je en wat is eigenlijk je naam - vragen. Ondertussen kwamen er mini hamburgers, frietjes en knoflookbrood op tafel (jumm). Ietsje later vervolgde wij onze weg naar een bar naast ons hostel (aan de andere kant). Daar speelde we spelletjes (yeah). We begonnen met het oppakken van een cornflakes verpakking zonder je handen te gebruiken (dus met je tanden). Na iedere ronde werd de doos kleiner gemaakt en werd het dus moeilijker. Ik deed mee en haalde het tot het einde (weet niet hoe ik dat deed, schijnbaar ben ik nog best lenig ondanks mijn lange benen)! Hierbij won ik en drie andere korting op een tripje naar keuze (altijd mooi meegenomen). Daarna speelde we een spel waarbij je in duo’s zo snel mogelijk de actie moest uitvoeren: op de rug van de ander, in de armen van de ander of op schoot bij de ander. Ik was samen met een Duits meisje (Lotte) maar dit was duidelijk niet mijn sterkste kant, wij waren als eerste af. Daarna vervolgde we de avond met een bingo in een ander cafe. Dit was een muziekbingo en ik ontmoetten onderweg naar het cafe twee meiden en een jongen waar ik de avond verder mee heb gespendeerd; Fleur uit Nederland, Katrina uit Duitsland en Sal (niet heel zeker of dat nou precies zijn naam was) uit Amerika. De bingo was best lastig want ik en mijn groepje (we hielpen elkaar allemaal) konden niet alle titels van de liedjes. Er kwamen hele bekende liedjes waarbij we luidkeels mee zongen en wat meer Amerikaanse liedjes waarbij een enkeling de tekst kon. Jammer genoeg had geen van ons gewonnen ($100). Het was wel super leuk om te doen en we kregen bij de entree een gratis drankje (was onderdeel van de tocht). Toen was het alweer tijd om naar de laatste kroeg te gaan, dit was de grootste en hier waren ook heel veel andere mensen. We moesten lang in de rij staan buiten omdat ze van iedereen de ID moesten checken en een foto moesten maken om te kijken of het echt jouw ID is (goed systeem wel). Bij binnenkomst kregen we nog een laatste gratis drankje bij het inleveren van je bandje. De avond was super gezellig en de sfeer was goed. Er werden challenges gedaan; stoelen dans met mannen als stoel, een mannenstrip competitie en een spel in koppels waarbij je de actie zo snel mogelijk moest uit voeren. We bleven grote deels met de groep van de kroegentocht. Fleur, Katrina en ik gingen tussendoor nog naar de Mac Donalds om wat te snacken en zijn toen weer terug gekomen. Samen met Fleur, Katrina en de Amerikaan liepen we terug naar het hostel. Rond half 3 lag ik weer in mijn bed. Ik had allereerst mijn spullen weer in mijn tas opgeruimd zodat ik de volgende ochtend alleen mijn handbagage tas hoefde te gebruiken en sneller weg kon gaan.

Het fijne aan bedden in een hostel is, is dat ze zo kraken als je je wilt omdraaien.. Ik ben dus echt een draaikont in mijn slaap en voordat ik ga slapen moet ik wel de juiste houding kunnen vinden. Ik denk dat de persoon onder mij, mij niet zo waardeerde.