Surfen & Armidale

26 juli 2020 - Kiama, Australië

De maanden vliegen soms echt voorbij! Voor je het weet zit je al midden in de Nederlandse zomervakantie en de Australische wintervakantie (gek he?).

Mijn laatste officiële werkdag was vrijdag 3 juli. Tom bracht Charles naar daycare en Laura nam de meiden mee naar haar school om nog de laatste dingen te regelen. De meiden vinden Ascham echt super leuk; een prive zwembad, tennisbaan, sportschool en dat alles met professionele leraren die 1 op 2 (hun twee) les geven. Ik bleef achter met Hugh en heb hem toen om half 9 naar school gebracht voor de laatste keer (emotioneel..). Daarna ben ik snel door gerend naar Hunter en Corbin waar ik zou oppassen. Hun waren natuurlijk ook al vrij maar Aynsley en Tom hadden beide belangrijke telefoontjes in de ochtend dus had ze mij gevraagd. Het was leuk om nog even één op één tijd te hebben met de neefjes. We hebben allereerst gebasketbald en Hunter leerde mij footy, Corbin die deed lekker zijn eigen ding en was aan het klimmen op de rotsen. Na ongeveer 45 minuten zijn we naar hun zwembad gegaan (die is weer open natuurlijk). Eigenlijk is het zwembad alleen open voor baantjes zwemmen en mag je de whirlpools nog niet gebruiken vanwege corona maar dat hebben we wel even getest (durfde de jongens niet echt maar was wel heel lekker). Na het zwemmen wilde de jongens graag nog even de gym in op de loopband/fiets (weet de naam even niet, een mix hiervan). Hunter was hier net groot genoeg voor maar Corbin moest steeds half springen hiervoor (haha) maar goed zij vonden het leuk en daar gaat het om. Rond half 1 bracht ik ze weer thuis en ging ik zelf thuis lunchen. Na de lunch pakte ik mijn weekendtas in want ik had een surfweekend op de planning staan. Twee weken geleden zag ik een advertentie van Smart au pairs dat je weer kon surfen en dat stond al een tijdje (vanaf het begin eigenlijk al) op mijn ‘wil ik graag hier doen’ lijstje. Dus direct een mailtje gestuurd dat Mijke, Dhylia en ik graag mee wilde. Zo doende stond ik dus mijn tas in te pakken voor het surfweekend en daarna ook voor de opa en oma. Maandagochtend zouden we namelijk met de familie naar Armidale gaan! Omdat we met Pasen en Tom zijn verjaardag helaas niet weg konden was dit de eerst mogelijke mogelijkheid om weer naar ze toe te gaan! Man, man wat had iedereen hier zin in, ik ook, ik wilde graag mee (was ook van harte welkom).
Toen dat gebeurd was, was het alweer tijd om Hugh en Charles op te halen. De jongens keken mij nog even lief aan of we niet weer een ijsje konden gaan halen voor mijn officiële laatste ophaaldag maar dat ging mooi niet op. We hebben eerst (zoals ik van huis uit heb geleerd) fruit gegeten en daarna een koekje. Ik heb de jongens op tijd in bad gedaan omdat ik om 5 uur weg moest om mijn bus te halen. Na het bad keken we lekker cozy een film en ben ik dus halverwege weg gegaan. Met mijn toch wel enorme (en zware) weekendtas liep ik naar Victoria rd waar Dhylia en ik samen de bus namen naar Centraal. Bij centraal haalde we nog sushi als avondeten voor in de trein. We verzamelde bij Sidebar en gingen met een groep van ongeveer 25 man (waarvan 10 Nederlandse) bijna twee uur in de trein naar Kiama. Onderweg speelde wij nog een potje level 8 en kletste we wat met drie andere Nederlandse au pairs. We werden met busjes vanaf het treinstation naar het kamp gebracht.

Bij het kamp aangekomen kregen we een kop warme thee met een koekje, de huisregels en de planning van het weekend medegedeeld. Door corona mochten we maar met maximaal 3 personen op een kamer slapen (geluk dus) en konden wij met zijn drieën een kamer delen. We gingen op tijd naar bed want de volgende dag was flink volgepland.

Het ontbijt begon om 8 uur dus wij stonden om 8 uur op en konden lekker rustig ontbijten (toast met smeersels en melk met oats was de keuze). Na het ontbijt kregen we de uitleg over de wetsuits, het was niet super warm buiten dus moesten we in de semi kou het nog een beetje natte wetsuit aantrekken (en wat een werk is dat.. alles zit lekker strak). Daarna liepen wij met zijn alle naar het strand toe, toen een stukje door het bos om de surfboards op te halen en weer terug naar het zand. Een surfboard is echt mega zwaar en onhandig om te tillen (helemaal een beginners board die zijn nog veel groter). We kregen allereerst een lange uitleg over het surfen, hoe moet je op je board liggen, omhoog gaan en staan. Deze uitleg had ik al eens eerder gehad in Byron Bay en Bondi beach maar elke surfleraar heeft zo zijn eigen maniertjes en het is altijd handig om een herhaling te horen. Het hele weekend hebben we (best flinke) zijwind gehad waardoor je zo weer aan het einde van de vlaggen was en terug naar de eerste vlag moest lopen. De eerste keer hielpen de zwemleraren (twee jongens van 19 en 22 die hier wonen en zelf veel surfen) met het pakken van dr juiste golf en het stabiel houden van het board daarna moesten we alles zelf doen. Ik moet zeggen dat het aardig lekker ging, het scheelde dat ik al twee lesjes ervoor had gehad maar 8/10 keer kon ik staan op mijn board!

Het gevoel van surfen is echt een goed gevoel, lekker grooving. De les duurde ongeveer 2 uur (met uitleg) en toen moesten we onze zware boards weer terug brengen naar de auto en terug naar het kamp lopen. Het water was gelukkig niet zo heel koud maar kwam je er eenmaal uit dan was het wel frisjes.. Bij het kamp snel onze wetsuit uit getrokken en in mijn bikini met daarom heen mijn handoekje de lunch door gekomen. We hadden hamburgers met ruime keus uit gezonde ingrediënten als lunch! Jum, jum dat vulde de toch wel hongerige maag zeer goed. Toen zijn wij met nog een paar meiden alchohol gaan halen voor de avond. Dit was ongeveer een halfuurtje lopen en dan was je bij een wegrestaurant waar je ook wel meeneem bier kon halen. Na deze wandeling was het alweer tijd om het nu best natte wetsuit aan te trekken en weer richting het strand/bos te lopen. De tweede les ging iets minder goed dan de eerste les.. Ik was niet meer de ster van onze groep helaas en focuste teveel op mijn houding waardoor ik te laat was voor de golf. Al met al was het alsnog leuk. Bij Mijke ging het helaas niet zo goed, zij had erg last van haar knie van les 1 en besloot om deze les over te slaan. Tijdens deze les en de les van zondag werden er ook foto’s en filmpjes gemaakt. Na deze les zijn we snel weer terug naar het kamp gegaan om een douch te bemachtigen. Ik had mazzel en ongeluk tegelijk want er was nog een douche vrij toen ik aankwam maar die werd niet warm.. Alle douches van dit hok werden niet warm en dit was bekend bij de medewerkers die erna ook adviseerde om even wat verder te lopen naar het grote toiletgebouw waar de douches wel warm werden. Goeie tip dus, beetje te laat alleen.. Als avondeten hadden we kipfilet met aardappelpuree en groentes (best prima). Daarna begonnen wij met drankspelletjes waar al snel de hele groep aan mee deed. De sfeer zat er lekker in en ook de werkjongens deden gezellig mee. Rond half 9 zijn wij met zijn alle naar het camping gedeelte gelopen waar een kampvuur al lekker aan het branden was. Hier hebben we zeker 2 uur gezeten; gekletst met verschillende mensen, wat gedronken, marshmallows geroosterd (die hadden andere camping gangers) en nog een limbo competitie gedaan. Rond half 11 zijn we weer terug gelopen naar onze kamers en maakte wij ons klaar om naar bed te gaan. De volgende morgen ontbeten wij weer rond half 9 met hetzelfde goedje en maakte we ons klaar voor alweer de laatste surfles. Met een klam wetsuit aan liepen we weer richting strand en haalde we ons surfboard op. Ook de laatste les werd weer gefilmd/fotografeerde en deze les ging best goed weer! Toen het eindsignaal gegeven werd rende Dhylia en ik het water uit om als eerste bij de warme douches te zijn. Het was ons gelukt, het rennen had ons geloond en wij konden heerlijk als eerste genieten van een warme douche! Na het douchen lekker onze chil kleding aan en onze tas ingepakt. Als lunch kregen we wraps met allemaal gezonde ingrediënten waaronder beetroot (rode biet, dat is hier helemaal een ding en een super goede en lekker toevoeging). We hebben nog even van het zonnetje genoten en toen was het alweer tijd om richting Sydney te gaan. Ik kreeg een berichtje van mijn hostmom of het oke was als we in de avond (zsm) al naar Armidale zouden gaan rijden want Tom moest maandag vroeg werken en zo konden de kids in de auto slapen dusja dat werd dus het nieuwe plan. Vanaf Town hall heb ik de eerste bus gepakt naar huis en heb ik helaas niet meer met de meiden samen in de stad kunnen eten. Ik was rond kwart voor 6 weer terug en rond kwart over 6 klaar om weer door te gaan. De kids waren nog aan het eten dat ik aan kwam en Laura was nog gehaast tassen aan het inpakken. Rond 7 uur reden we weg en al snel vielen de jongens en Maeve in slaap. Betty heeft bijna de hele tijd tegen mij aan geslapen (heel lief maar moeilijk om mijn gekrampte lichaam dan te bewegen). Onderweg haalde we nog snel een hamburger voor de volwassen als avondeten en reden eigenlijk aan één stuk door naar Armidale. Ik keek nog een film om te tijd te doden, echt slapen kon ik helaas niet. We kwamen rond half 1 s nachts bij de opa en oma aan. De kids werden uit de auto gelepeld en snel in bed gelegd (die hadden hun tanden al gepoetst en pyjama’s al aan). Ik mocht weer in de grannyflat op de slaapbank slapen. Dit voelde ook wel een beetje vertrouwd. Omdat Armidale hoger gelegen is, al ligt het hoger dan Sydney, is het daar vele malen kouder.. De nacht (1 graden) was echt brrr koud! Ik mocht wel wat uitslapen van ze en dus had ik mijn wekker op 8 uur staan zodat ik rond 9 uur helemaal klaar was om de dag te beginnen met de kids. Laura had gevraagd of het goed was om deze week ook uren in te plannen zodat zij en Tom beide konden werken. Ik werkte maandag tot en met woensdag van 8 tot 5, en donderdag van 1 uur s’middags tot 9 uur s’avonds (precies 35 uur in totaal). Op maandag zijn we de hele dag bij de opa en oma geweest en ben ik met de kids voornamelijk buiten wezen spelen, hun op de fiets en ik lopend. We zijn begonnen met het kleuren van de garage vloer. Tussendoor keken Rosario, Maeve en Betty een film op mijn bed in de granny flat en belde ik nog even met Dhylia want de auto die we zouden kopen markeerde een aantal dingen..

In de avond had de opa het grote kampvuur aangemaakt waar we met de hele familie (Julieta, Paddy, Will en Rosario, Bill en Kath, opa en oma & ons gezin) zeker twee uur lang gezeten hebben. De kinderen aten rond half 6 en wij aten nadat zij op bed lagen rond half 8 (laat weer dus). Voordat het eten met lekkere (goede) rode wijn eenmaal klaar was, was het ook al weer bedtijd (rond 11 uur).

De volgende morgen had ik mijn wekker wel eerder gezet, kwart over 7 ging de wekker en om half 8 zat ik in het grote huis als eerste aan mijn ontbijt. Ontbijten bij de opa en oma is een feestje want ze hebben altijd een schaal vol met fruit in en buiten de koelkast, lekker een gezond en vol ontbijtje dus! In de ochtend heb ik lekker spelletjes gespeeld met Betty en later ook met Maeve. Helaas waren ze hun eigen spelletjes van thuis, die ik ze gegeven had met kerst, vergeten en dus was de keuze alleen uit domino en Jenga. We speelde beide een paar keer totdat de zon lekker door kwam en we naar buiten moesten van moeders. In de nacht had het gevroren waardoor op het gras zelfs een laagje ijs lag in de ochtend vroeg.. De kids hebben toen de hele ochtend rond gereden in het karretje van de tractor (eigenlijk gewoon een grasmaaier) waar om de beurt een ander mocht sturen en dat vergt de nodige rondjes met 6 kinderen! Super leuk om die kids zo een plezier te zien hebben. De opa was bezig met het plaatsten van een hek achteraan het football veld (een groooot grasveld naast het huis) waar de kinderen hun steentje bij bijdragen. Iedereen wilde even hameren en stampen behalve Maeve en Rosario die zaten lekker in de granny flat te knutselen. De kids, voornamelijk de meiden zaten vaak overdag in de granny flat omdat alle mannen binnen aan het werk waren en stilte vereisten..

Aan het einde van de ochtend (een ochtend duurt hier best lang omdat de dag ook vroeg begint) kreeg ik weer een opfris cursus autorijden, even oefenen nog voordat Dhylia en ik onze eigen auto kochten (mocht dat nog door gaan). Samen met Laura en Charles zijn we boodschappen gaan doen in het centrum. De hele familie die er is vergt ook veel eten natuurlijk! Rond 1 uur waren we weer thuis waar we snel sandwiches hebben gemaakt voor de kinders. Toen heeft Laura de jongens op bed gelegd en heb ik gekleurd met alle meiden. Rond 7 uur heeft Will zijn bad en daarna wordt hij in zijn handoek ingepakt in de kamer gelegd door Paddy en dat is zo schattig om te zien! Kleine Will is helemaal fan van mij en ik ben één van de enige waarvan hij de naam kan zeggen (yess ik deed wat goed tijdens onze donderdagse dates).

In de avond hadden we een speciaal drankje na het eten die opa en oma eens van Julieta en Paddy hadden gekregen van de tijd dat ze in Amerika woonde. Dit was een liquertje die erg goed smaakte. Na het avondeten en het toetje, dat wordt hier wel lekker gegeten :), werd er altijd chocola op tafel gezet en dronken vele nog een theetje voor ze naar bed gingen. Heerlijke avonden wel maar soms duurde het lang voordat we gingen avondeten en voordat het avondeten met 7 personen weer afgelopen is. Dit was de laatste avond voor Bill, Kath en Okkie, zij zouden in twee keer naar huis rijden en moesten een week eerder weer lesgeven (zij zijn beide leraar in Brisbane).

Op woensdagmorgen vertrokken Bill, Kath en lieve trouwe Okkie dus weer. In de ochtend had ik de eer om het hele gezin (Tom bleef als enige thuis werken) naar het centrum te rijden. Lj haalde snel een koffie bij haar fave cafeetje en toen reden we door naar het winkelcentrum om regenlaarzen (wellies) voor de kids te scoren en een jas voor Betty. Uiteindelijk kocht ik ook een hele fluffy roze warme(re) jas en een sleutelhanger met koeien haar (klinkt gek maar hij is echt leuk!). We deelde een healthy chocolade reep en reden rond 1 uur weer terug naar huis waar Tom snel lunch had gemaakt voor de jongens zodat die daarna op bed konden gaan. Ik heb lekker een gezonde sandwich gemaakt met het verse grove brood wat LJ van het cafe had meegenomen. In de middag ben ik met Hugh, Charles, Betty en Rosario naar het grote veld achter het huis gegaan om op avontuur te gaan. Op het grote veld staat ook paard Freckles, die wij (vooral ik) wilde aaien. Freckles is heel schrikkerig en dus was dit niet heel makkelijk maar het is mij gelukt! Heel geduldig en voorzichtig vanaf de voorkant af kon ik hem even aaien voordat Charles een onverwachte beweging maakte en hij weg rende. We hebben verstoppertje gespeeld in het hoge gras en aan het einde gingen de kids nog ‘vissen’ in de grote plas water aan het einde van het veld. Het was een gezellige middag met wat meer activiteit voor mij ook. Ik voel mij toch verantwoordelijk om de kids zo veel mogelijk te vermaken en weg te houden van de ouders als ik ingeroosterde werkuren gekregen heb. Deze week voelde toch wat anders aan dan de eerste bezoek bij opa en oma. Alsnog wilde opa en oma ook veel dingen doen met de kids omdat ze die een tijdje niet gezien hadden natuurlijk. Tussendoor speelde we ook bij het zelfgemaakte buiten koffie tentje. Ik was vaak de klant en de kinderen werkte allemaal in het café. Voor het eten, tijdens het kinderen naar bed brengen, heb ik mijn blog van juni deel 1 geschreven en juist toen aten we wat eerder rond 7 uur. Na het eten vroeg ik of iemand zin had in nog een spelletje waarna ik belande met alle mannen; opa, paddy en Tom leerde mij het spel Yuka. Best een leuk maar wel ingewikkeld spel is dat zeg! Paddy en Tom wonnen.

Donderdag was mijn laatste (hele) dag, ik had Sabina beloofd om op haar afscheidsfeestje te zijn die zaterdag middag was en dus moest ik wel terug naar Sydney op vrijdag. Mijn gezin ging nog een weekje door naar Blueys beach om daar vakantie te vieren met Laura haar zussen en de fam.

Ik was donderdagochtend vrij omdat Laura en Tom in de avond uit eten gingen met vrienden van Tom nog voor zijn verjaardag en zij mij gevraagd hadden om op te passen (de kids op bed te leggen, te douchen en te helpen bij het eten). Vorige keer toen we in Armidale waren wilde we naar het national park gaan om de watervallen te bekijken maar door de bosbranden was het park toen gesloten, dus gingen we hierheen op donderdagmorgen. Paddy, Julieta en de kids gingen ook mee. De watervallen waren wel een stukje rijden en lopen. Het was een heerlijke ochtendwandeling zo met zijn alle. We zagen twee watervallen, waarvan eentje echt heel hoog en mooi was. Voor de kids was er een broodje kaas meegenomen en de volwassenen deelde een stuk cake. Rond 12 uur reden we weer terug met een tussenstop bij Petersons waar Laura en Tom getrouwd waren. Petersons is een mooie plek in de heuvels waar wijn gebrouwen en geproefd wordt, ideale plek dus voor Laura (echte wijn liefhebber).

We reden een lange weg terug naar huis om de jongens in slaap te laten vallen en ze zo niet chagrijnig de dag door te laten gaan. Onderweg haalde Laura snel een heerlijk broodje voor ons drieën om te eten. In de middag gingen dr kids een showtje voorbereiden en opvoeren voor de volwassen. Daarna gingen de kids eten en hielp ik ze met douchen en in bad gaan. Rond half 7 zag ik dat Charles al zo moe was en heb ik hem als eerste naar bed gebracht. Ik heb denk ik wel 30 minuten lang naast hem gezeten/gelegen; een boekje voorgelezen, gekroeld en samen (hand in hand) geslapen. Best een gek idee dat dit de laatste keer was dat ik hem op bed legde (ik werd er zelfs een beetje emotioneel van). Daarna was Hugh aan de beurt en gelukkig valt die altijd snel (veel sneller dan Charles) in slaap. De meiden beloofde mij dat ze nog even zouden gaan lezen en dan zelf het kamer licht zouden uit doen. Dit deden ze gelukkig ook, dus dat was niet veel moeite. Rond half 8 zat ik dan aan een legere tafel met Julieta, Paddy, oma en opa mijn laatste maaltijd te eten. Na het eten kletsten we nog even en ben ik rond 11 uur weer naar bed gegaan.

Op vrijdag zou ik de trein weer terug nemen naar sydney. Ik had mijn wekker verkeerd gezet (pm inplaats van am..) en werd dus een beetje gestrest (nog wel optijd) wakker. Snel pakte ik mijn laatste spullen in en ging ik naar het grote huis om te ontbijten en afscheid te nemen van Julieta, Paddy, Will, Rosario, opa en oma. Iedereen was zo lief voor mij geweest, vooral de oma ❤️. Ik kreeg een lunch pakketje van haar mee en een kleinigheidje; een super leuk klein schaaltje met een koala. Laura en de kinderen brachten mij naar het treinstation waar Tom in een aparte auto (hij had een telefoontje op dat moment maar wilde mij wel graag weg brengen) ook aangekomen was. Het afscheid nemen van de familie was heel emotioneel voor mij, helemaal toen ik de super lieve kaart kreeg met mooie dankbare woorden. Ik knuffelde iedereen en stapte toen in de bus, de trein was blijkbaar te vol geboekt waardoor ik een bus naar Sydney werd gebracht. In de bus heb ik nog even zitten huilen. De busreis was verder prima, we stopte nog een keer rond lunchtijd bij een Mac Donalds waar ik even snel een milkshake en kipnuggets haalde. Ik keek gossip girl, zocht foto’s uit voor het fotoboek die ik wil maken voor de familie en schreef wat aan mijn blog. Rond 5 uur was ik weer op centraal. Ik had afgesproken om met Joris naar de apple store te gaan om naar de iPhone 11 te kijken. Eind goed al goed, hebben we beide de normale iPhone 11 gekocht 🙈. Ik heb hem in mint groen en joris in het zwart. We hebben hem meteen die avond geïnstalleerd en ik kon alles zo over zetten vanuit mijn iPhone 7 plus.
Na het boodschappen halen hebben we lekker pizza gehaald bij Giggi’s! Jummy wat zijn die pizza’s daar verrukkelijk! -Even stilstaan dat ik voordat ik in Australië aan kwam nooit pizza at, het niet luste..-

1. Mareit:
    26 juli 2020
    Hoi Laura
    Weer genoten van je avonturen .Fijn dat jullie konden surfen en een gezellige groep hadden. Succes met je nieuwe baan.
  2. Marjon Hopman:
    28 juli 2020
    Hi Laura, een mooie afsluiting in Armidale van je aupair avontuur. Was weer een gezellig verhaal. Fijn dat je een nieuwe mobiel hebt, die zal vast hele mooie foto's maken. Bovendien ook surfervaring opgedaan. Op naar weer een nieuw avontuur!