Trip Brisbane - Sydney deel 1

27 oktober 2020 - Coffs Harbour, Australië

Eenmaal aangekomen in Brisbane namen wij een taxi naar het zelfde hostel als de vorige keer; brisbane quarters. Kieren liep naar het huis van een vriend uit Engeland waar hij zou overnachten. Dhylia en ik checkte in, dropte de spullen in de kamer en gingen op pad naar avond eten. We kwamen terecht bij een super leuk Thais restaurantje. Kieren en zijn vriend kwamen niet veel later ook aanschuiven. Dhylia en ik hadden een super grote vaas (wisten wij niet) met cocktail jus besteld, deze was ook echt mega zwaar om te tillen en zo hoog dat je met een 60 cm rietje moest drinken (niet heel handig dus). Na het eten haalde we (op aanvraag van mij natuurlijk) een ijsje en liepen wij richting south bank waar wij nog een drankje deden. Vanaf south bank heb je een mooi uitzicht over het centrum van Brisbane. Ik was best moe en ben rond 9 uur weer naar het hostel gelopen om lekker in mijn capsule bed (= een klein privé hokje met een bed) wie is de mol terug te kijken.

De volgende dag had ik een taxi geboekt om ons naar het ophaalpunt van Jucy te brengen. Na het gratis hostel ontbijtje en een kort gesprekje met backpackers die we herkende van vorige keer haalde ik de van op. Alles was snel geregeld. De van lijkt een beetje op een 7 persoons auto alleen staat er in het midden een bankje die je kunt uitschuiven tot bed en zit er in dat zelfde bankje ook een tafel die je tussen de achterste en middelste bankje kunt vast zetten. De achterste stoelen zijn officiële zit stoelen waardoor ik dus legaal Kieren kon meenemen. We dropte de spullen in de auto en na een korte ‘waar zit wat?’, reed ik weg, opweg naar Byron bay! In NSW is de klok een uur voorruit gegaan waardoor wij dus om half 2 pas in Byron aankwamen (na een korte supermarkt stop). Het is 2 uur rijden van Brisbane naar Byron bay en de reis verliep soepel gelukkig. We meeten Mijke bij wake-up hostel waar zij zojuist was uitgecheckt en waar Dhylia en Kieren gingen in checken. Mijke en ik reden door naar de camping; Ingenia holidays Byron Bay. We checkte in, organiseerde onze spullen een beetje en bekeken wat de van allemaal kwa spullen bevatten. Na een stop bij de supermarkt en een nieuwe bikini en badpak later bleven wij die avond op de camping. We hebben een tijdje bij het zwembad gezeten en hadden tonijn salade gemaakt als avond eten. Op tijd ons bed in want de volgende morgen gingen wij de zonsopkomst bekijken bij de light house.

Op woensdagmorgen ging dan ook om kwart over 5 de wekkerrrr. Opstaan, vlug omkleden en gaan met die banaan! We meeten Dhylia en Kieren bij de lighthouse want die werden gebracht door het wake-up hostelbusje. Het was aardig fris in de morgen en deze sufferd had geen trui aangedaan.. Ook deze morgen (mijn eerste keer Byron was hetzelfde..) was het heel bewolkt en was de zonsopkomst niet het allermooist/zichtbaarst. Des al niet zagen wij wel dolfijnen in het water en zijn wij (min mijke die had last van haar knie) wel naar het meest oostelijke punt van Australië gelopen. Daarna zijn wij naar Wake-up gereden om daar met zijn vieren bij het strand te chillen na een vlug ontbijtje. Dhylia en ik leende een surfboard om onze skills aan andere te showen maar dat plan viel in het water.. letterlijk en figuurlijk. Het water was best ruig en de keren dat we een goede golf te pakken hadden vielen wij vrij snel weer in het water. Na een goede 50 minuten proberen gaven wij het op en besloten nog maar even te relaxen voordat we zouden gaan kajakken. Om 1 uur hadden we een kajak tour geboekt maar bij aankomst op dit strand zagen wij flinke hoge en ruige golven... Er werd geadviseerd om de excursie op een andere dag te doen en dus verzette wij het naar de volgende morgen. Met een vrije middag voor de boeg besloten wij om naar mullimbimby, een dorpje in de buurt, te rijden. Dit zou een super leuk dorpje zijn maar bij aankomst konden wij niet ontdekken wat hier te doen was en dus gingen wij na een smoothie hier weer weg. We dropte Dhylia en Kieren af in town en reden door naar de camping waar wij nog even bij het zwembad chillde en de overige tonijn/pasta salade van gisteren aten. Mijke had erg last van haar buik waardoor ze liever niet meer weg wilde om spelletjes te spelen met Dhylia en Kieren dus bleven wij ook deze avond op de camping.

Op donderdagochtend hadden wij de kajaktour met dolfijnen die dit keer wel door ging. Het water was rustiger dan gister maar was alsnog wel ruig om in- en uit te gaan. Je moest door de golven vlak voor het strand heen peddelen om te beginnen. Dit was best een beetje spannend maar gelukkig lukte het ons om hier door heen te komen zonder te vallen. Ik zat achterin de kajak (te sturen en het meeste peddelwerk te verrichten) en Mijke zat voorin. De activiteit duurde 2,5 uur en wij hebben 3 dolfijnen gezien (een moeder met een baby en later nog 1 los) en een schildpad. De moeder met de baby dolfijn zagen wij een paar keer, waarvan wij de laatste keer heel dichtbij waren! Met uitzondering van 1 duo is iedereen omgeslagen met de kajak op de weg terug naar het strand. De golven waren zo hoog en ruig dat je werd meegesleurd en zeker 5 minuten lang in een woeste zee aan je lot (als ware) was overgelaten. Gelukkig droegen wij een zwemvest en bleef je groten deels boven water drijven. Dhylia werd vrij snel zee ziek tijdens de activiteit en is eerder gestopt en Mijke was haar op sterkte gemaakte zonnebril in het water verloren.. Deze bril koste zeker 700€ En verloor zij nadat wij de kajak uitgevallen waren en zij onder water werd gesleurd hierdoor raakte  zij in de paniek en begon zij te hyperventileren. Dit was even niet leuk. Na het kajakken zijn Mijke en ik dus maar terug naar de camping gegaan om dingen te regelen/uit te zoeken voor een nieuwe bril, we zijn langs het politie bureau gegaan om aangifte te doen en in de hoop dat hij nog gevonden zou worden. Daarna hebben wij Dhylia en Kieren ontmoet en ben ik met hun twee nog naar een surfstrand geweest. Mijke voelde zich niet helemaal top dus die is terug gegaan naar de camping en heeft mij s’ avonds weer bij wake up opgehaald. Ik ben met Dhylia en Kieren nog lekker wezen eten, drankjes gedronken en spelletjes gespeeld in het hostel later. Het was alsnog een leuke middag/avond.

Op vrijdagochtend was het tijd om het chille byron bay te verlaten. We gingen op weg naar crystal castle 🏰 om de grootste kristallen 💎van Australië te zien. Het was een korte maar stijle half uur durende autorit. Online had ik al tickets geboekt en dus konden wij vrij snel door. Crystal castle is een park met allemaal open gemaakte kristallen. De kristallen hadden allemaal een paarse kleur en waren zowel klein als heel groot. Ook waren er spirituele dingen als een spiraal die je langs kon lopen waarbij je antwoorden zou krijgen op vragen die in je hoofd rond spoken. Al met al was dit een leuk en bijzonder dagje uit. Mijn favoriet waren de twee grootste kristallen met als achtergrond een prachtig uitzicht over de valley en de grote kristal waar je in kon zitten! Heel magisch (mooi).

Na Crystal Castle reden wij door naar Grafton waar wij rond 5 uur aankwamen. Wij maakte onze eigen burgers van gehakt die wij met tomaat, komkommer, ui, mayonaise en brood aten. We sliepen hier 1 nachtje en reden de volgende ochtend rond 10 uur weer weg, opweg naar het centrum van Grafton wat heel bekend was om zijn hoeveelheid paarse bomen (Jacaranda tree). Normaal gesproken is er een groot/bekend Jacaranda festival in November maar vanwege corona gaat dat helaas niet door dit jaar, des al niet waren de bomen echt prachtig en veel dat er waren! Sommige straten hadden meters lange rijen met vol bloeiende paarse bomen. Het was zeker een bezoekje waard (een rondje met de auto door het dorp en een stop voor foto´s was goed genoeg). Terug de weg op om naar Coffs Harbour te gaan. Coffs was een klein uurtje rijden en onderweg in de auto zocht ik op wat we hier eigenlijk konden gaan doen.

-Mijke en ik hadden besloten om alleen Byron bay van te voren te boeken en de rest van de trip op dat moment zelf te boeken zodat wij ergens langer/korten konden blijven. Achteraf gezien hadden wij het beter wel van te voren kunnen uitzoeken want dat had ons mooi wat ´kostbare´vakantietijd zoeken gescheeld. Een les geleerd. -

De big banana stond op ons to do lijstje dus besloten wij die meteen maar een bezoekje te brengen. De big banana is een park met verschillende attracties (laser gamen, een waterpark, een 4D bioscoop, midgetgolven, etc.). Mijke en ik besloten om een filmpje te kijken in de 4D  bioscoop en twee uur naar het waterpark te gaan. Allereerst aten wij lunch daar, maakte we ´de´foto bij de big banana en keken we de 4D film over dino´s. De film duurde slechts 7 minuten maar was erg goed uit gevoerd met special effects. Daarna bezochten wij het waterpark die bestond uit een kids gedeelte en 4 volwassen glijbanen (en daar betaalde je dan $19 voor..). De glijbanen waren wel gaaf; een duo banden glijbaan, een super steile glijbaan waar je met een speciaal matje vanaf moest om je geslachtsdeel te beschermen, een snelle donkere glijbaan en een langzame normale open glijbaan. De banden glijbaan was zeker mijn favoriet en de super steile glijbaan was best een beetje spannend elke keer en gaf mij wel wat rugklachten achteraf. Al met al was het een leuk dagje weg, ik zou hier niet vaker heen gaan omdat het meer gericht was op kinderen maar het was leuk om eens te doen en de vele bananen bomen in de verte te zien. Ik had mijn hostmom Laura gevraagd om tips omdat zij een tijd in Coffs Harbour gewoond heeft en die zei dat er tegenover het park een leuk prive strandje te vinden was. Dus na lastminute de juiste afslag te nemen waren wij bij Diggers beach in 5 minuten rijden. Toen even snel wat boodschappen gedaan bij de Woolies en door naar de campground die aardig tegenviel; er waren geen officiele kampeer plaatsen, iemand rookte in de wc, er was maar 1 wc met een slot, de mensen die daar rond liepen hadden geen of een paar tanden, de receptie was nooit aanwezig (alleen bij aankomst kwamen ze na 5 minuten lang bellen) en alles zat vol met spinnenwebben en creepy spinnen.. We hadden geboekt voor twee nachten dus even doorbijten. Die avond aten wij worstjes met brood. Ik belde nog even met mijn ouders over het feit dat ik binnen twee weken al terug zou komen naar Nederland maar toch zo mijn twijfels had om niet toch een extra jaar te blijven. In de avond speelde wij canasta en gingen rond 11 uur (zoals de vorige avonden) naar bed.

1. Mareit:
    Weer een leuk verslag mooie fotos op naar het 2e jaar
    Lekker genieten
  2. Menno.:
    27 oktober 2020
    Een leuk verslag van jullie trip lijkt mij ook wel wat zo met een kajak dolfijnen bekijken. Veel plezier nog.
  3. Marjon Hopman:
    27 oktober 2020
    Je bent lekker aan het reizen om veel te kunnen doen/zien. Gaaf hoor. De auto waarmee jullie reizen is ook superhandig. Veel plezier verder 🚗🏝🍹🍦🐬😎😘
  4. Wijnie:
    30 oktober 2020
    wat een leuke auto hebben jullie veel plezier verder je schrijft super gezellig net of je gewoon hier bent