Voorjaarsvakantie Moranbah

5 oktober 2020 - Moranbah, Australië

Moranbah week 5 & 6

De voorjaarsvakantie is begonnen en dat betekend dat Lincoln niet naar Kindy’s gaat deze twee weken. Mijn hostparents moesten gewoon werken dus had ik beide jongens full time deze week.

Doordat ik nu meer samen was met Lincoln ging hij zich beter gedragen (gelukkig!). Maar jeen woede aanval gebeurd nog wel vaak.. Lincoln kan heel erg de baas spelen over Jarvis en hem commanderen wat hij moet doen, doet Jarvis dat niet dan ramt hij hem totdat hij het wel gaat doen of totdat ik hem huilend bij hem weg trek. Lincoln kan echt nog wel wat aan zijn gedrag doen.. samen spelen, samen delen betekend niet dat hij alles maar van zijn broertje kan afpakken. Ik probeer hem betere manieren aan te leren maar dat is nog flink lastig, helemaal als ik ‘nee’ zeg en hij het dan maar zelf gaat pakken/toch doet.  —> Een goede les van het au pair zijn is toch wel dat je erachter komt hoe je jouw eigen kinderen later wilt opvoeden met welke regels. (Bedankt pap en mam voor het zo goed opvoeden van mij! Hier neem ik veel van over :).

Op maandag en dinsdag hebben we thuis geknutseld, zijn we naar het park geweest (Binda park met een hamsterwiel) en hebben wij veel boekjes gelezen. Dan (vader) was grotendeels buitenhuis aan het werk deze week wat het makkelijker maakte (anders rent Lincoln telkens naar zijn vader en sluit hij zich zelf bij hem op). Op woensdag was er gratis karten, helaas konden mijn hostkids niet meedoen omdat ze te jong waren maar ik besloot om toch langs te gaan om te kijken naar andere. Ik haalde Dhylia op omdat zij deze week vakantie had en niet veel te doen had. Na het karten zijn we nog even in Bindapark wezen spelen en heeft Dhylia maccie voor ons gehaald; ijsjes want het was 34 graden en patatjes. Op donderdagochtend was er kinder gymnastics. Belinda had de jongens hiervoor opgegeven en dus stond wij om 9 uur bij de gymzaal. Wat was dat gaaaf zeg! Super veel onderdelen waren uitgestald, overal stonden trampolines en er was zelfs een schuimbak. De jongens hebben hier met super veel plezier 45 minuten gespeeld, toen was de les helaas al afgelopen. De les koste wel $15 per kind. Daarna hebben we een zelfgemaakt wortelsapje naar Dhylia gebracht. We hebben woensdag, donderdag en vrijdag verse appelsap, wortelsap en een combi van beide gemaakt. Ze hebben hier een speciale sap machine zodat je echt puur sap kunt maken. Super leuk en lekker maar een rotwerk om schoon te maken.. We bleven even bij Dhylia spelen en gingen toen weer naar huis.

Ik moest maandag, dinsdag en woensdagavond bij de nugget werken (6.30pm tot 9.30 pm). Op donderdagavond had ik toegezegd tot een extra avondje oppassen bij de hostfamily van Clarisse. Ik had haar hostkids afgelopen zaterdag gezien bij de lake.

— Dhylia en ik waren afgelopen zondag naar het lake geweest hier in Moranbah. Na een luie zaterdag (op vrijdagavond hadden we nog een afterparty bij Dhylia in de tuin want de kids waren bij oma) wilde we weer wat doen op zondag en aangezien Dhylia eerst de auto niet mocht lenen besloten we hier te blijven en ergens verkoelen te zoeken (het was 35 graden..). Cassie legde uit dat er meer was hier in Moranbah waar niet veel mensen vanaf wisten (dat bleek ook). Het was even zoeken en je moest over een lang zandpad rijden maar toen hadden we het eindelijk gevonden en hebben wij daar de hele middag gezeten/gezwommen. Iets later kwam Clarisse hier ook heen op aanwijzingen van ons. —

Ik moest om van 7 tot 10 uur oppassen, het eerste half uur keken we tv en legde ik ze beide in bed. Daarna keek ik een filmpje en belde ik eindelijk weer eens met mama ❤️. Bij thuis komst vertelde moeder hoe haar inmiddels tweede date was verlopen. Ze was heel enthousiast en blij met mijn hulp, ze had nog niet eerder een babysitter gehad. Ik besloot nog even naar de nugget te gaan om wat te drinken met Dhylia. Bij de nugget zat het team die al klaar waren met werken ook te drinken, het was gezellig dus. Ik heb een tijdje met de chefkok gepraat en eindigde in een gesprek met een Aussie guy. Australiers zijn over het algemeen zo open en willen graag een praatje met je maken. Ik beloofde hem een lift terug naar huis te geven omdat ik geen alchohol had gedronken. Uiteindelijk was het een onverwachts leuke avond geworden! Ik zou eerst de Aussies (hij en twee collega’s van hem) naar huis brengen en daarna Dhylia maar we eindigde met een afterparty bij hem thuis waar ik een halve bak Milo ijs heb opgegeten. Om 2 uur was het wel mooi geweest en speelde ik nog 1 keer taxi voor een jonge die dichtbij Dhylia haar huis woonde, waar hij mij 35$ voor betaalde ;P , bracht ik Dhylia naar huis en dook ik in mijn bed. De jongen van her huis heette Dan en was super aardig, hij bood ons zijn huis in Arlie beach aan mochten we daar heen gaan. - Er zijn geen gekke dingen gebeurd alle jongens waren nog spraakzaam en hadden een vriendin, we zijn daar alleen een gingerbeer (non-alcholic want ik reed) wezen drinken en hebben daar veel gekletst en gedart. -

Op vrijdagmorgen was ik verassend genoeg niet moe (na 4 uur slaap), het scheelde ook dat ik geen alcohol had gedronken dus ik mij gewoon goed voelde. Ik moest tot 2 uur werken (ik had gevraagd of ik vrij kon krijgen of eerder weg kon gaan aangezien de vader vaak thuis werkt en ze tussen 1 en 2 uur slapen/tv kijken maar plots moest hij weg en zij kwam precies om 2 uur pas thuis..). Cassie was iets voor 2 uur bij mijn huis, zij hadden op mij gewacht met vertrekken naar haar moeders huis waar we dat weekend verbleven. In een volgepakte auto (ik tussenin Paxton & Spencer, Dhylia en Cassandra voorin) reden we in 3 uur naar Seaforth waar Cassie haar ouders een huis aan het strand hebben. Met een kort napje viel de reis wel mee. De locatie was prachtig! Op nog geen 100 meter afstand lag het strand (in hun achtertuin) omringd door palmbomen. We hebben lekker bij het strand gezeten met een wijntje en konden in de avond met de familie mee eten; heerlijke curry met kip. Rond 9 uur kwamen Jeann & Diego ook aan, zij zouden net als ons vertrekken op vrijdag de rest zou morgenoverdag komen. We besloten betijds naar bed te gaan om zaterdagochtend de zonsopkomst al te bekijken op het strand voor het huis.

Op zaterdagochtend zaten we dan om 5 uur in onze pyjama op het strand te genieten van de mooie lucht en het rustiggevende geluid van de zee. We doken nog even ons bed in en gingen om 9 uur echt opstaan. We kregen een lekkere zelfgemaakte mini breakfast pie van de oma en bespraken de planning van die dag. Om half 11 reden Diego, Jeann, Dhylia en ik naar Finch Hatton. Daar deden wij een korte hike van een uur om uit te komen bij een waterval waar je van de rots het water in kon springen. De locatie was prachtig en best druk bezocht door toeristen! Met een beetje spanning sprong ik als eerste van de rots (nadat ik andere had zien springen natuurlijk). Het water was kouud maar het was heel gaaf! Jeann heeft haar enkelbanden afgebroken in het hamsterrat van Bindapark en kon helaas niet springen. Diego, Dhylia en ik hebben echt wel 7x gesprongen, gezwommen en gezond. Na dit leuke uitje moesten we weer terug door de ‘jungle’ met 3x een drive door het water (zie de foto’s). Onderweg stopte we nog bij een bekende pie shop om een pie 🥧te eten. Dit was sterk aangeraden door Dhylia haar hostfamily dus moesten we wel langs. Ik moet zeggen, ze hadden gelijk! Dhylia en ik deelde een chicken pie (smaakte een beetje naar ragout) en deze was erg lekker en vullend. Bij terugkomst bij het huis van de opa en oma waren ook Joyce, Silvan en Flore aangekomen met niet veel later de laatste persoon Sabrina. We waren met een groepje van 8 au pairs uit moranbah en hadden het geluk om bij de opa en oma (gratis) te overnachten. We sloten de dag af met een bezoekje aan het strand (lekker even gezwommen), het vast houden van een grote, gevangen krap van de buren en een bbq met drankjes en cards against humanity.

Ik sliep samen met Dhylia in een tweepersoonsbed met Sabrina en Joyce op een kamer. Joyce, Dhylia en ik hebben nog lang gepraat over van alles en nog wat. Ik kende Joyce nog niet echt en ze bleek een super leuke meid te zijn (aan haar FB profiel te zien dacht ik dat ze arrogant zou zijn..).

/~\ Eén ding wat ik hier wel geleerd heb is dat je iemand niet kan beoordelen tot dat je diegene beter leert kennen. 9/10 keer blijkt iemand (zoals bij Dhylia ook het geval was geweest) veel leuker/aardiger  te zijn dan de eerste indruk die zij bij mij achter lieten. /~\

Op zondag moesten we (weer) vroeg opstaan. Om 4.45 am reden we met de auto naar Capes Hillsbrough waar we bij zonsopkomst kangeroes zouden bekijken. Het is super toeristisch daar dus er waren ook veel andere mensen. De kangoeroes worden gevoerd door een local die dit helemaal mooi opzet: met pionnen afgezet op 1 meter van elkaar hoopjes voer voor de kangoeroes zodat de toeristen de mooiste foto’s kunnen maken van de 🦘 met de opkomende zon en de zee op de achtergrond. Dit was echt een prachtig totaal plaatje! Het was jammer dat er zoveel andere mensen waren waardoor je niet altijd de beste foto’s kon maken maar het was zeker het vroege opstaan waard! Wat een mooie beleving weer. Daarna reden we terug en heb ik nog een mooie twee uur geslapen. We chillde bij het huis en op strand. Rond half 12 aten we kipburgers, patat en garlic bread wat nog over was van de dag ervoor. Toen gingen we terug naar het strand van capes Hillsbrough om een hike te doen (dit konden wij alleen doen bij low tight). De hike duurde ongeveer 2 uur en gaf ons super mooi uitzicht over het strand van bovenaf. In de verte zag je de eilanden van de Whitsunday en op 1 plek zag je allemaal schildpadden in het water! Wij stonden op zo’n 100 meter hoogte maar konden alsnog de schildpadden zien. Wat een prachtige beesten! Na de hike ontmoete wij Jeann weer die helaas niet met ons mee kon vanwege haar enkel. We zijn nog even naar een klein eilandje gelopen om daar in een natuur pool te zwemmen. Het lopen hier heen was een drama.. Over puntige gladde rotsen heen maar het natuurlijke zwembad was erg mooi en lekker om in te zwemmen. Daarna moesten we door het hoger worden de water terug. We zagen nog een grote krap die met zijn scharen omhoog liep en een schildpad. Toen namen we afscheid van elkaar, dropte de Dutch car Dhylia terug bij de opa en oma en reden wij terug naar Moranbah. Rond 7 uur waren we weer terug. Ik at voor de tweede keer vlees bij de familie (ze zijn 80% vegatarisch. En ben na wie is de mol lekker gaan slapen.

Ik heb deze week mijn hand twee (!) keer in de van gehad.. De eerste keer was op dinsdag overdag toen ik squats aan het doen was onder de van omdat het zo warm was en de kids aan het slapen/tv kijken waren. De dag erna gebeurde het weer maar dan in mijn kamer toen ik mij aan het omkleden was en onder de van stond.. Auch! Dat doet echt veel pijn. Gelukkig viel het mee en had ik alleen een paar sneeën. Mijn wijsvinger heeft het wel even zwaar gehad, die kon ik een week lang bijna niet buigen. (Doe dit nooit voor de grap, het is geen pretje..). -

De tweede vakantieweek was best prima. Belinda is alleen erg gestresst en werkt super veel (elke avond zit ze in het thuis kantoor extra te werken tot zeker 12 uur). Dan is super veel thuis de laatste tijd en doet amper iets in het huishouden waardoor er nog meer op Belinda haar schouders terecht komt. Belinda had gevraagd of ik vaker het huis ook kon gaan zodat Lincoln, Dan niet zoveel zo afleiden. Blijkbaar deed hij ook niet veel werk. Ik vraag elke keer of we naar het park kunnen maar met vader in huis is het erg lastig om Lincoln mee te krijgen.. maar nu kreeg ik eindelijk ondersteuning van Dan om de jongens mee te krijgen. Much better ik heb zo erg het gevoel dat hij mij beoordeeld en steeds mee kijkt als ik thuis ben met dr jongens, dan is spelen in het park even rust gevend. We zijn veel dagen zelfs s’ochtends en s’middags naar het park geweest en hebben veel met Lincoln’s vliegtuig gespeeld (1 keer belande hij in de tuin van de achter buren en 1 keer op het dak van sunshine park.. Gelukkig vond ik hem de volgende dag). Op donderdag deden wij weer kinder gym (zo leuk) en zijn wij daarna naar de workers gegaan om daar in de speeltuin te spelen met Paxton en Spencer (en milkshakes te drinken). Op woensdagochtend waren we ook al even bij Dhylia langs geweest om te spelen totdat Lincoln niet samen met Paxton meer wilde spelen en een heel drama maakte..

Ik werkte van maandag tot en met donderdagavond bij de nugget. Op donderdagavond deden wij nog even een drankje na, op vrijdagavond bleef ik thuis en keek ik relaxed een film. Mijn hostfamilie ging een weekendje weg, ze hadden beide een bmx wedstrijd (ik mocht mee maar vond het idee van een leeg huis ook wel fijn). Op zaterdagochtend ging ik hardlopen totdat ik voor de derde keer (!) werd aangevallen door een magpie.. Zo ontzettend naar! Ik ben huilend, blijvend, achteromkijkend door gelopen. Hij kwam weer drie keer op mij afgevlogen.. Na een niet succesvolle run van maar 2,5 km heb ik even serie gekeken en ben ik naar het zwembad gegaan waar Joyce en Dhylia waren. De middag hebben we hier lekker door gebracht. Daarna had ik snel mijn spullen gepakt en naar Dhylia gebracht want ik zou (last minute) met hun mee gaan naar sea forth op zondag-maandag. In de avond lekker gedoucht en toen naar joyce gegaan om pannekoeken te bakken en film te kijken. Joyce moest helaas thuis blijven bij haar hostkids en kon niet mee naar de nugget. Om half 11 bracht zij mij naar de nugget waar ik weer een gezellige avond had met Ben, Valentine, Kieren, Alana, Silvan, Jasmine, Ellie, Diego en Dhylia. De afterparty was dit keer bij Kieren zijn vriend. We hebben in de tuin gepoold, limbo gedanst en gewoon gedanst. Het was weer een onverwachtse mooie avond. Om 3 uur lagen we weer in bed. Op zondagochtend stonden we om 9 uur op omdat Cassie betijds naar haar ouders wilden gaan en ook nog even wilde shoppen in mackay. Na twee uur in het winkelcentrum gelopen te hebben gingen we door naar seaforth waar Dhylia en ik eerst bijgeslapen hebben.

-Dhylia en ik kregen een kettingtje met een golf 🌊 van Paxton, Spencer & Cas! Zo onwijs lief. Als afscheidskado voor mij omdat ik weg ga ❤️. -

Rond half 5 gingen Cassie, Dhylia en ik naar Math en Joe (Cookie) om daar drankjes te doen. Math is de beste vriend van Cassie en Cookie is zijn beste vriend en huisgenoot (en jongere neefje). Het was een gezellige op zijn Australische avond. Chille muziek, cheese & crackers (uit een pakje beide haha), avond en later nachtwandeling over het strand Ball Bay en een tour met dr golfkar van vaders. Ik was opgeven moment zo moe dat ik in Math’s zijn bed mocht slapen. Rond half 3 werd ik wakker en Cassie (die lag op de bank film te kijken met Math) ook en reden wij terug naar de opa en oma om daar lekker verder te slapen. De volgende ochtend lekker ontbeten met het geluid van de zee op de achtergrond. Toen alles ingepakt en opweg naar Math & Cookie om Dhylia (die was blijven slapen) op te halen. We bleven even kletsen, hebben nog even op het strand gelopen en met de jongens gespeeld en zijn toen met 1 korte stop bij Cassie haar opa en oma naar huis gereden. Ik mocht blijven eten; fish & chips. Samen met Dhyl nog even een napje gedaan. Na het eten hebben we de jongens in bad gedaan zodat Cassie kon werken en hebben wij nog een potje Canasta gespeeld. Wat een leuk spel blijft dat. Toen heeft Dhylia mij weer naar huis gebracht. In het huis is het een grote puinhoop.. De tassen van het weekend lagen op een hoop bij elkaar, overal ligt speelgoed door het huis, de tas met boodschappen staat naast de koelkast, het washok met de kattenbak is een zooitje.. Belinda is deze week in Brisbane voor werk en dus ben ik alleen thuis met Dan en de kids. Dat beloofd wat te worden. Laatste 4 dagen in Moranbah! - Het was vandaag een public holiday  day(een nationale vrije dag) dus de vakantie werd verlengd met 1 dag en gelukkig waren ook mijn hostparents vrij vandaag.

1. Mareit:
    5 oktober 2020
    Hoi Laura wat een belevenissen weer.
    Wat eng om aan gevallen te worden door een soort ekster.
    wat een uitdaging is die Lincoln.
    Nog even lekker genieten
  2. Jan:
    5 oktober 2020
    Nu nog een paar dagen werken, en dan nog lekker op pad. Geniet ervan
  3. Marjon Hopman:
    5 oktober 2020
    Hi Laura, toch veel moois gezien in korte tijd en gezellige uitjes gehad met leuke mensen. Leuk hoor. Veel plezier nog tijdens je laatste weekjes in Down Under.
  4. Menno:
    6 oktober 2020
    Die 🦘 op het strand super leuk. Nog even lekker genieten van de laatste weken
  5. Gina:
    14 oktober 2020
    Wat mooi Laura al die foto's. En je weer leuke reisverslag.