Vakantie Armidale

5 januari 2020 - Armidale, Australië

Hier alweer een volgend verhaal!

Op maandag 23 december ging om 5 uur de wekker, het was tijd om op te staan en de laatste spullen te pakken voor het familie tripje zou beginnen. We zouden om (het liefst voor) 6 uur wegrijden maar dat werd uiteindelijk half 7. Voordat alle kinderen wakker, aangekleed, melk gedronken hadden en naar de wc waren geweest waren we al weer een tijd verder. Ook werden er op het laatste moment nog sandwiches gesmeerd voor mee onderweg want dat was misschien toch wel handig. Heerlijk geordend zijn ze, haha. Maar goed eenmaal in de overvolle auto zat ik opgeropt achterin naast de twee meiden. Ik had mijn kussentje meegenomen en heb nog een beetje geprobeerd te slapen in de auto. Na ongeveer 2 uur kwamen we aan bij de eerste stop (ik heb eerlijk gezegd geen idee meer waar dit was). Het was van de snelweg af en dan in een klein dorpje. De familie stopt hier altijd als ze deze kant op gaan en gaan dan altijd naar hetzelfde cafe. We dronken allemaal iets en er was ook bananenbrood besteld om te delen. Daarna reden we door naar Blueys beach. Dit lag ongeveer op de route en hier zaten LJ haar twee zussen met hun gezin (zij zouden daar een weekje blijven om samen kerst te vieren). Toen wij daar aankwamen begon het te regenen maar de kinderen en mijn hostparents wilde alsnog graag naar het strand. Ik liep met hun mee naar het strand maar het regende zo hard dat ik toch terug ben gegaan naar het huisje waar Ansley en Corbin nog waren. Ik mocht een shirt van Ansley lenen zodat de mijne kon drogen (super lief). We speelde dammen met gemixte regels, met de regels die Ansley kende en de regels die ik kende, dit was best lastig haha. Nadat de strand gang had gedoucht gingen wij met zijn alle in auto’s naar een groot restaurand, gelegen aan een super mooi meer met bossen op de achtergrond. Daar aten wij met zijn alle lunch; ik had een kipburger met patatjes (jumm). De kinderen speelde wat in de gamehal en daarna reden we door naar een vriendin/oud collega van LJ, haar ouders hadden een huis vlakbij het vakantiehuisje waar de zussen verbleven. Het huis was echt zo mooi! Aan beide kanten van het huis kon je een ander (prachtig) strand zien. We bleven daar ongeveer een uurtje en gingen toen echt op weg naar Armidale waar de ouders van Tom wonen. Toen we net wegreden vanuit Blueys zag ik mijn eerste wilde kangoeroe! Hij was aan het eten en was wel wat verder weg, maar ik had de eerste gespot! De autorit naar Armidale duurde bijna  4 uur lang. We reden zo’n 2,5 uur lang door de bergen heen waar we prachtig uitzicht hadden maar ook veel sporen zagen van voorgaande bosbranden. Eerst zagen we een heel deel platgebrand en zwarte bomen en daarna zagen we dit alleen nog maar aan de ene kant van het bos die was geraakt en waarbij de andere kant gespaard was gebleven. De weg die wij reden door de bergen wordt ook wel vaker afgesloten door de bosbranden maar gelukkig hadden wij het getroffen want het had het net daarvoor geregend en was er geen gevaar meer.  Rond half 7 kwamen wij aan bij Jean en Noël (de opa en oma). Ze hadden de bedden al opgemaakt en het avondeten hoefde alleen nog opgewarmd te worden. Ik sliep in de granny flat tegenover het huis zodat ik toch mijn privacy en rust had. Ik sliep op een slaapbank in de woonkamer omdat aan het einde van de week de broer van Tom met zijn vrouw en haar moeder ook zouden komen en blijven slapen. De kamer in de granny flat was gereserveerd voor de moeder van Kat (vrouw van Bill, broer van Tom). Ik heb echt heerlijk geslapen op die bank en in alle stilte kon ik wakker worden. Op dinsdagochtend voerde we de dieren van de buren; het paard, de kippen en de honden. We gingen naar het centrum van Armidale (ongeveer een kwartier rijden met de auto) en daar zijn LJ en ik nog wat gaan shoppen. Armidale ligt erg afgelegen van andere plekken en buiten het centrum liggen allemaal boerderijen. Het centrum had leuke winkels. We dronken met zijn alle wat bij een cafe en gingen voor lunchtijd weer naar huis. Na de lunch ging ik even op bed liggen want ik voelde mij niet helemaal lekker (duizelig, buikpijn). Ik had ook allemaal rode vlekken op mijn benen en armen gekregen die wel wat jeukte, ik heb geen idee hoe dit gekomen is. Na wat rust en wat extra slaap voelde ik mij al wel wat beter maar nog niet top fit.. In de avond maakte wij ons klaar om naar de kerk gegaan want het was kerstavond. Iedereen was netjes gekleed en we waren goed op tijd. De dienst begon om 6 uur en was rond half 8 afgelopen. Het was bijzonder om eens een katholieke kerstdienst mee te maken want dit is in sommige opzichten (het kruisje maken met je handen, de vele beelden, de priester, het knielen op de bank) toch wel anders. Na de kerkdienst maakte we het eten voor santa en de rendieren klaar: koekjes met een bier voor santa en wortels voor de rendieren. Ook werden er bordjes neer gezet zodat santa ons zou kunnen vinden. Daarna gingen de kinderen naar bed en aten wij avondeten.
Woensdagochtend was het kerst (ze hebben geen eerste en tweede kerstdag maar gewoon 1 dag kerst). Ik stond vroeg op omdat ze dat hier allemaal doen en omdat santa was geweest (de kinderen hadden allemaal een een grote kerstsok en daar had de echte santa dan kadootjes in gedaan). De kinderen waren uiteraard al vroeg wakker en toen ik aan kwam waren ze al druk aan het spelen met de kado’s. Met de volwassen aten we kerstontbijt: scrambeld eggs, bacon, roasted toast, chocola, fruit, yoghurt en uiteraard met champagne. Na het ontbijt gingen we de kadootjes van onder de kerstboom uitpakken. Ik had twee spelletjes voor ieder kind gekocht, voor mijn hostparents had ik wat keukengerei gehaald (wat ik miste tijdens het koken, haha), een kadobon voor de supermarkt/drankwinkel en happy socks (want die zijn toch te leuk) maar die waren nog niet binnen gekomen dus die krijgen ze als ze thuis zijn. Voor de oma en opa had ik ook een kadobon (want ik wist het echt niet) en allebei een kleinigheidje. Mijn cadeaus vielen gelukkig in de smaak. Ikzelf kreeg: een keep cup (als je naar een cafe gaat voor koffie neem je dan je eigen beker met deksel mee, goed voor het milieu en drinkt ook veel lekkerder), een super mooie handgemaakte ketting (door iemand uit Armidale) met een handcreme (van de opa en oma) en een voucher voor een privé surfles op Bondi beach van het gezin! De dag verliep heel relaxed, we speelde veel spelletjes (yes eindelijk). In de middag rond half 3 aten we  fruit en garnalen (1e keer dat ik dit at en het smaakte er goed) gevolgd door de kerstlunch: kip, lam, ham (allemaal grote hompen waar ze stukken vanaf sneden) en verschillende groentes. Dit was echt een vullende maaltijd en werd ook nog gevolgd door plumpudding (soort cake) met vla (erg lekker). In de avond nadat de kinderen op bed lagen keken we een kerstfilm en aten we een sandwich (want de lunch was zo uitgebreid en vullend dat we niet echt trek meer hadden). De volgende dag zouden we naar de waterval gaan maar eenmaal aangekomen in het bos wat best een stukje rijden was mochten we niet verder vanwege eventuele bosbranden.. Dat was even een domper. We gingen op bezoek bij een vriend van Tom die letterlijk ergens in de middle of nowhere een huis hebben. Moet zeggen dat de omgeving en het huis dan ook wel veel goed maakte. De kinderen konden mooi spelen met de kinderen van de vrienden van Tom ook hadden ze net een baby gekregen die we net voordat wij weg gingen nog even zagen. We aten thuis lunch en speelde buiten verder met landje veroveren (daar was ik vroeger gek op als kind) en Maeve, Hugh en Betty vinden het ook een leuk spel. In de avond kwamen Bill, Kat en Sandra (moeder van Kat) aan met de auto. Zij hadden dit jaar kerst met zijn drietjes thuis gevierd. Tweede kerstdag noemen ze hier trouwens boxingday en dan hebben veel winkels kortingen. In de avond kwamen nog wat andere familieleden die ook in Armidale wonen langs. We hadden een barbecue met worstjes (want volgensmij als ze hier gaan bbq dan eten ze altijd alleen worstjes van de bbq) en de leftovers van gisteren. Het was een gezellige en lange avond. Toen de familie vertrok ging iedereen ook direct naar bed. Toen ik terug liep naar de granny flat werd ik verast door een grote spin die voor de deur zat... Ik vond dit echt heel eng en er vlogen ook allemaal Christmas bugs  (zo noemen ze het). Ik begon dus te gillen en helemaal te shaken zo eng vond ik het.. Mijn hostmom heeft het hele huisje nagekeken op spinnen en nadat iedereen was uitgelachen en mij getroost hadden kon ik eindelijk gaan slapen. Gelukkig sliep ik die nacht wel goed.
Vrijdag was alweer de laatste dag in Armidale en was ook een relaxte dag. In de ochtend ging ik voor het eerst autorijden met mijn hostmom. Het was slim om dit hier te oefenen omdat het verkeer in sydney echt heel druk en chaotisch is. Eerst legde ze alles rustig uit, de auto heeft geen handrem maar een voetrem haha, daarnaast was bijna alles het zelfde behalve dat je dus links zit en het een automaat is. Eerst ging ik even oefenen met remmen en optrekken omdat dat ook anders is bij een automaat, de rem is heel krachtig en als je deze los laat gaat de auto ook al rollen. We reden naar het tankstation om te tanken maar deze was leeg.. dus moesten we door naar het centrum van Armidale. Man, man wat zijn er veel rotondes in Australië, wel meteen goed om te oefenen links te blijven rijden. Maar goed het rijden ging naast dat ik een paar keer de ruitenwisser aan deed in plaats van de richting, heel goed aldus mijn hostmom. In sydney gaan we nog eens samen rijden en daarna kan ik ook alleen auto rijden. Ik moet zeggen een automaat rijden is zo anders dan een normale auto, zo veel makkelijker!
Thuis speelde we wat spelletjes en toen vertrok iedereen - Hugh, Charles en ik naar een restaurant om wat te eten. Ik bleef thuis met de jongens zodat zij in rust zouden kunnen eten. Wij hebben ons prima vermaakt;  we aten lunch en daarna heb ik de jongens naar bed gebracht. Ze sliepen bijna 2 uur lang en ik ben mijn tas gaan inpakken en heb ook wat gechilld. Toen hebben we de kippen wat restjes brood gevoerd en gespeeld met Okky (de hond van Bill en Kate). In de avond aten we een groot stuk vlees van de bbq (geen idee wat maar het was wel heel lekker haha) met wat groente en aardappelsalade. Na het avondeten speelde we Level 8 wat ik had meegenomen. Iedereen vond dit een super leuk spel en de sfeer zat er goed in. We hebben dit zeker 2 uur lang gespeeld. Om 12 uur ging iedereen dan ook meteen naar bed, mijn hostdad liep mee naar de granny flat om te checken op spinnen.
Op zaterdagochtend had ik de trein terug naar Armidale (dat hadden mijn hostparents voor mij geregeld zodat ik daar oud en nieuw kon vieren met vrienden). Mijn hostfamilie vertrok ook die dag en gingen naar Cofs Harbour om met vrienden af te spreken en zouden dan doorgaan naar het huis van Bill en Kate in Brisbane. De opa en oma brachten mij naar het station en bleven daar tot de trein vertrok (zo lief, het leken net mijn eigen opa en oma). De treinreis duurde 9 uur maar was prima te doen ik heb een film gekeken, naar buiten gekeken, gegeten en mijn blog geschreven. Onderweg zag ik nog wat springende kangoeroes!
Om 7 uur kwam ik aan in Sydney, daar haalde ik snel wat eten bij de Hungry Jacks (burger king) en nam toen de bus naar huis.
Op zondag deed ik al mijn was en de boodschappen. Daarna had ik afgesproken met Lies en Inge (die had ik via Facebook een berichtje gestuurd want zij was net aangekomen in Sydney). We zijn naar de veerhaven gelopen om te kijken of het goede plek was om het vuurwerk te gaan kijken met oud en nieuw. Toen zijn we spontaan met de veerboot die aankwam meegegaan en zijn we bij Watson Bay uitgestapt. Daar hebben we wat rond gelopen en zijn toen weer terug gegaan naar Balmain. Lies en Inge bleven ook gezellig eten en samen maakte en aten we pasta. Daarna speelde we koehandel. Een geslaagde spontane dag. Op maandag ging ik samen met Simone met de hond wandelen en bijkletsen. Simone heeft nu vier weken vakantie en is op het huis passen van iemand in Balmain die een hond hebben. De rest van de dag ben ik bezig geweest met het uitzoeken van mijn tripje, waar ik hoelaat moet zijn en wat ik nog moest na bellen. In de avond keek ik nog een film.
Op dinsdag was het oud en nieuw! Ik was al vroeg op want ik had een surfles gekregen en deze was voor vanochtend geboekt, 8 uur zou het beginnen. Kwart over 6 liep ik dus naar de bus toe. Het overstappen vind ik nog steeds een drama want niet overal is het even duidelijk aangegeven. Nu moest ik een overstap nemen bij bushalte F en zag ik gelukkig net op tijd dat mijn bus aan de andere kant van de weg aankwam bij een andere bushalte(?) ik had erg geluk want de bus opende opnieuw zijn deuren toen hij mij zag aankomen anders was ik te laat geweest.
de surfles was op Bondi beach 😍. Ik had les met drie andere waardoor je veel aandacht kreeg. Eerst oefende we op het strand de bewegingen en daarna gingen we het koude water tegemoet (met wetsuit). De eerste twee keer viel ik vrijwel meteen en de keren erna kon ik ook staan en haalde ik het strand een paar keer! Het was echt onwijs gaaf om te doen. Toen snel naar huis om mij klaar te maken voor  oud en nieuw. Er kwamen 7 andere au pairs; Lisa, Lisette, Lies, Inge, Jana, Jessica, Rick en het nichtje van de hostfamilie van Inge (Savanah uit Engeland) langs. Samen met Lisette en Lies hebben wij wat hapjes klaargemaakt. Het was die dag echt ontzettend warm... 37 graden, dus echt zweten zonder airco en met een glazen schuifpui. Iedereen had wat hapjes meegenomen en we deelde de drank. Larissa en haar vriend (die nu op bezoek is) kwamen ook nog even langs met zelf gemaakte oliebollen! Dit maakte de dag wel helemaal af :). Behalve de hitte van overdag na was het een erg gezellige dag/avond. We speelde spelletjes en liepen met zijn alle naar de vuurwerkshow. De kindershow om 9 uur en de grote vuurwerkshow van 12 uur. We liepen ongeveer een uurtje voor tijd naar het park en konden het nog steeds goed zien, de brug en het vuurwerk. Vele andere zaten al vanaf vroeg in de ochtend bij een park dichtbij de brug om het beste uitzicht te hebben en dat ook ondanks de hitte (het was echt ontzettend warm). We dronken champagne en aten spring rolls (vegatarische loempia’s). Toen ging iedereen weer op huis aan behalve Lisette en Lisa want die bleven slapen.
Best een gek idee dat ik het jaar 2020 ben in gegaan in Syndey en de harbourbridge met vuurwerk heb mogen zien.

Op 1 januari om 10 uur ‘s ochtends werd het nieuwjaar voor de mensen in Nederland, dit heb ik samen met Lisette en Lisa ook afgeteld.
De ochtend verliep heel rustig, we aten ontbijt, praten na over gisteravond en ik stofzoog (?) de woonkamer. Om 12 uur vertrokken we naar Bondi beach waar er een Nederlandse nieuwjaarsduik plaats vond om 4 uur. Al gauw zag je heel veel oranje unox mutsen te voorschijn komen. Met hetzelfde groepje van gister (- de twee Duitse meiden) deden we de nieuwjaarsduik. Er hing een goede sfeer met zoveel Nederlanders en Nederlandse muziek. Dit alles trok ook wel de aandacht van alle andere strandgangers die nieuwsgierig stonden toe te kijken. Met zijn alle rende we om 4 uur het water in. In de zee met alle andere Nederlanders om je heen was best gek maar ook super leuk. Bij elke golf die er kwam gingen mensen juichen en er werd muziek gedraaid. Diezelfde avond was er een afterparty in het centrum van Sydney. We aten met zijn alle wat bij de Hungry Jacks en gingen toen naar de afterparty. Wanneer je voor 8 uur binnen was kreeg je een gratis drankje, dus als echte hollanders waren wij daar voor 8 uur. Inge en Savanah hadden geen kaartje en mochten niet meteen mee naar binnen, zij kwamen iets later gelukkig ook binnen doordat andere zich hadden ziek gemeld. Het was een super gezellige avond met bijna alleen maar Nederlandse mee zing nummers ook werden er bitterballen uitgedeeld (vond ik persoonlijk niet lekker, ze vielen helemaal uit elkaar). Rond twee uur waren Lisa (die nog een nachtje bleef slapen) en ik weer thuis omdat de normale bussen niet meer reden en wij daardoor lang moesten wachten op een andere bus en daarbij ook verder moesten lopen.
Op 2 januari maakte ik het huis nog een beetje schoon, deed ik de laatste was en begon ik dan echt met mijn backpack inpakken. Ik had voor de zekerheid een grootbagage tas bijgeboekt omdat ik had gehoord dat de controle heel streng kan zijn en je voor elke gram te veel flink moet bij betalen. Ik was ook nog langs Simone geweest om mijn backpack te wegen (mocht niet zwaarder zijn dan 15 kg) maar dit was ‘maar’ 8 kg. Met een gerust gevoel kon ik dus gaan slapen. De nacht verliep heel onrustig omdat ik mij echt niet wilde verslapen.

Wat opvallende dingen:

-Die Christmas bugs vlogen in de avond dus actief rond en de volgende ochtend lagen ze allemaal (bijna) dood op de grond. Het waren er echt bizar veel, elke dag kon je opnieuw vegen.

- Elk stopcontact heeft een aan en uitknop. Dit vergeet ik nog wel eens en dan werkt mijn oplader dus niet...

- Iedere toilet heeft twee knoppen; een halve flush en een hele flush. Zo kan je dus kiezen hoeveel water je nodig hebt om je behoefte weg te spoelen.

- Op 31 Januari werd ik vrijgezeld door een possum. Ik schrok mij werkelijk waar een rotje, het is echt een groot dier (de grote van een kat) en vanaf een afstandje leek het op een rat, een mega rat dus. Ik heb meteen mijn hostfamilie een foto doorgestuurd nadat ik paniek naar binnen was gerend en de deur op slot had gedaan. Mijn hostdad vertelde mij dat het een soort eekhoorn is die alleen planten en fruit eten en dat deze waarschijnlijk hier was gekomen doordat het zo rustig was geweest rondom het huis toen wij weg waren.

1. Marjon Hopman:
    5 januari 2020
    Wauw, je reist wat af daar. Een beste trip om 9 uur lang in de trein te zitten. Je ziet wel veel van het land en supergaaf dat je kangoeroes hebt gespot.
  2. Geke:
    5 januari 2020
    Geweldig al die verhalen!! Hier zie je op het journaal heel veel over de branden. Hebben jullie daar helemaal geen last van of vd rook??
  3. Jan:
    5 januari 2020
    Super Leuk. Vooral het duiken daar is wel erg leuk en indrukwekkend. Geniet ervan, ook tijdens de lange busreizen 🥰
  4. Menno:
    5 januari 2020
    Je hebt al wat wildlife gezien zo te lezen. Een kangoeroe in het wild hoe gaaf is dat. Leuk dat je ook nog wat meer van het land ziet door met ze mee te gaan naar andere familieleden en vrienden. De branden moeten jullie toch ook wel wat van meekrijgen?? Er staat een gebied dat groter is dan Nederland in brandt. Ben benieuwd wat je gaat zien op je trip.
  5. Laura:
    6 januari 2020
    In Balmain en Sydney zijn geen branden (gelukkig), erom heen zijn wel wat branden waar soms rook van over waait. Op warme dagen is het dan ook beter om binnen te blijven vanwege de overwaaiende rook en ook de zon ziet er dan vurig uit. Ik kan best zeggen dat ik het getroffen heb met de plek waar ik zit want er zijn geen bossen en ik zit naast het water ook regent het de laatste tijd wat vaker (gelukkig)!
  6. Wilma dallinga:
    6 januari 2020
    Geweldig mop dat je zo geniet en dat je al zoveel hebt gedaan en gezien.